Øjeblikket før vi går i gang – spilstart og -tombola

Den seneste har tid har en diskussion lagt sig tungt på planB-bloggen, og den handler om spillerne, og om at finde de rette spillere til de rette scenarier, så folk får gode spiloplevelser. En del af diskussionen har haft vægtet særligt den praktiske side af problemet – hvordan kommunikerer man et scenarie ud til deltagerne, så de ved, hvilke scenarier de skal vælge at spille?

Forrest foromtalen

Foromtalen er det tilbagevendende omdrejningspunkt. Den er scenariets ansigt ud af til, og sammen med tekniske elementer som forfatter, genre og system udgør den en vigtig del af spillernes grundlag for at vælge scenarier. Andre faktorer som tid spiller ind, da spilleren naturligvis både skal være på connen, når scenariet spilles, og ikke være optaget af et andet scenarie.

Imidlertid opstår der problemer, når forfatter har en opfattelse af sin foromtale og spillerne en anden, eller hvis en forfatter går nye veje, og spillerne vælger forfatteren ud fra en forventning af at få mere af det samme osv.

Nogle gange sker det, at en spiller spontant vælger et scenarie, kommer fra en reservekø eller bare valgte scenarier på må og få, og nu er på vej ind til et spil, hvor det bliver en kedelig oplevelse.

Fordelingen af spillerne nu og i gamle dage

I gamle dage på Fastaval fik man tildelt et hold og lokale ved ankomst på sine scenarier. Så kunne man spørge folk, hvilke hold de skulle spille på og finde ud af, om man skulle spille sammen. Imens på Viking-Con praktiserede man at samle alle spillerne til et scenarie i samme lokale, råbe deres navne op og sende dem i grupper af sted med en spilleder, der fik tildelt et lokale. På Fastaval havde man infonauter, der gik rundt med walkietalkies og kiggede ind i lokalerne for at se, om spilgrupperne var fuldtallige, og der sad man så og ventede, indtil de manglende spillere endelig blev fundet fra reservekøen og sendt til deres lokaler. På Viking-Con har det vekslet mellem, om man samledes hvert scenarie for sig i et klasselokale eller rundt om i et stort fællesrum, og Fastaval har nu taget den model til sig. På ConDome samlede man også spillerne i lokaler og fordelte dem ud på grupper, og på Con2 indretter man det sådan, at man matcher spillere med spilledere og tildeler dem et bestemt lokale på et bestemt tidspunkt.

Sådan tager du imod spillerne

Mange guider til spilledere handler om, hvordan man tager imod spillerne inde i spillokalet, hvordan man introducerer dem til scenariet, fordeler roller, varmer spillerne op, genlæser foromtalen og så videre. Nogle scenarier er meget detaljerede med dette, særligt gamle scenarier fra 90’erne, hvor der er forklaret, hvordan lokalet skal indrettes.

Det ubrugte rum

Det rum, vi ikke udnytter, er det rum, hvor alle spillerne allerede er forsamlede i. Herinde bliver der planlagt lidt i smug af spillerne om, hvem de gerne vil spille sammen med, men ellers er det meste, der foregår i lokalet, tavs venten og lidt småsnakken i krogene.

Lad os bruge spilstartstombolaen aktivt til scenariet. Her er nogle forslag og kom gerne med flere.

  • Højtlæsning af foromtalen
  • Diskussion af ømfintlige emner i scenariet
  • Præsentation af scenariets form
  • Diskutere folks forventninger til scenariet
  • Snakke om spillernes forventede kompetencer
  • Fordele spillerne efter den måde, de gerne vil spille scenariet på (vægte investigation eller persondrama f.eks.)
  • Fordele spillerne efter, hvor langt de gerne vil scenariet skal vare (“Er I til 4 eller 6 timers spil?”).
  • Give spillerne en mulighed for at forlade scenariet allerede nu
  • Kollektiv opvarmning af spillerne
  • Kollektiv præsentation af setting og regler for spillerne
  • Fordeling af rollerne (“alle der vil spille professoren stiller sig over til NN”).
  • Scenariet begynder allerede inde ved spilstartstombolaen.

Scenarieforfattere kan enten skrive deres specifikke instrukser ind i deres scenarier, eller de kan bruge nogle generelle retningslinjer fra connen til at præsentere deres scenarier med – for selvom scenariet ikke siger noget om, hvorledes spilstartstombolaen skal bruges, vil jeg stærkt opfordre til, at connerne fortæller deres forfattere, hvorledes lokalet kan bruges.

 Hvad skal vi bruge spilstart og spilstartstombolaen til? Kom med forslag og ideer. Fyr løs.

~ af Morten Greis på 17. november 2011.

12 kommentarer to “Øjeblikket før vi går i gang – spilstart og -tombola”

  1. Det lyder som nogle glimrende forslag. På nogen områder er virkeligheden dog lidt på forkant med dig. Til spilstartstombolaen sidste år oplevede flere gange (jeg var med til en del af dem som infonaut) at der blev fortalt om spillet i møde lokalet og at de respektive spilledere stillede sig op og fortalte lidt om hvordan de havde tænkt sig at køre scenariet, således at spillerne havde mulighed for at vælge den stil der lød bedst for dem.

    Den væsenligste hurdle ved at gøre meget mere under selve spilstartstombolaen er at flere spillere ankommer i sidste minut (eller lidt senere) og det derfor kan være besværligt at give særligt mange fælles oplysninger. De vil alligevel skulle gentages til de spillere der kommer sent, og alt andet lige er det nemmere ate give de fælles oplysninger i mindre grupper når man først har fået folk fordelt på spilgrupper.

    En god mulighed kunne dog være at have skriftligt materiale man kunne dele ud til spillerne når de ankom. Så ville spillerne have noget at kaste sig over med det samme de ankom (og nogen kommer i meget god tid) og man ville undgå at skulel give de samme beskeder igen og igen.

    • Ja, der sker noget i lokalerne, men jeg synes stadig, der sker meget lidt, og meget af det er småtavs venten og minglen i krogene mellem hvem, der skal spille sammen. Jeg er interesseret i at udvikle et sæt værktøjer til at bruge spilstart bedre, og også til at integrere spilstarten i den måde, som forfatter tænker sit scenarie formidlet.

      I den forbindelse skulle det ikke genere mig at lade spilstart trække ind i selve spilblokken (så alle er til stede), da det vil være spilrelevant, hvad der foregår.

      Indtil alle er dukket op, kunne man påbegynde opvarmning- og socialiseringslege, eller begynde at få folk til at tænke over, hvad de skal spille, så selvom man venter på de sidste spillere, så sker der stadig noget spændende i lokalet.

      • Hmm – Ud over tiltag der er med til at folk kan vælge scenariet fra (ved at give dem oplysninger om følsomme emner eller lignende) eller hjælpe folk til at vælge den rigtige spilgruppe (ved at informere om hvordan man har tænkt sig at køre scenariet etc.), så har jeg svært ved at se hvilke fordele der er ved at kommunikere til spillerne i spilstartstombolaen i forhold til hurtigst muligt at splitte op i spilgrupper og tage disse ting i mindre grupper.

        Derfor kan jeg ikke rigtigt se nogen væsentlig fordel ved at bruge ‘spiltid’ på at blive i spilstartstombolaen i stedet for at gå ud i spillokalerne.

        Opvarmnings- og socialiseringslege kan jeg måske se en fordel i, men det vil i nogen grad kræve at de er meget nemme at droppe ind i, så selve legen ikke bliver afbrudt når nye kommer til. Dels fordi de nye skal instrueres i hvad der foregår, dels fordi de nye der ikke er med i legen vil gøre det meget tydeligt for alle deltagere at man netop er i gang med en leg.

  2. Vi gjorde noget lignende da vi skulle spille blændværk på viking con, hvor vi som spilledere diskuterede hvordan vi gerne ville køre scenariet før spilstart. Dette var her mest fordi der var tale om et lidt ældre scenarie der godt kunne gå hen og tage en god del af ens sovetid. Ved spilstart mødte jeg så op med 2 kander kaffe, og så kunne man så vælge om man ville spille den fulde udgave af scenariet, eller om man hellere ville have sin nattesøvn. Dette fungerede rimeligt godt.

    Min frygt med denne her perfekte spillerfordeling er måske lidt at det at gå til en con og spille rollespil, et eller andet sted også handler om at komme til at spille sammen med folk man ellers ikke ville have spillet sammen med og spille de rollespil man ellers ikke ville spille. Man kunne derfor risikere at de altid er de samme grupper af mennesker der kommer til at spille sammen, hvis man hele tiden skal fordele folk efter “hvad de har lyst til”. Det er selvfølgeligt ikke alle dine forslag der peger i den retning

    • Godt tiltag med Blændværk🙂

      Jeg forstår din frygt, men jeg oplever, at med de nuværende modeller, der finder spillerne sammen i små grupper for at spille med dem, som de kender, så problemet er her allerede. Mit håb er mest af alt at finde en løsning på seneste tids diskussion om at få rette spillere på rette scenarie, end at danne den “rigtige” gruppe.

  3. Det her ser rigtig godt ud! Adskillige af disse her har jeg allerede brugt ved forskellige lejligheder, såsom setting/genre-intro og forsøg på at skræmme spillere væk (fra Tortur).

    Der er adskillige rigtig gode ideer her. Jeg har ikke lige noget brillant oppe i ærmet, som ikke i en eller anden form er nævnt her. Med hensyn til at gentage for efternølere kunne det måske være praktisk at starte med “nice to know/do”-ting som efternølere ville kunne indhente, og så tage “need to know/do” når folk er der så meget som de nu rimeligvis kommer til at være.

  4. Faktisk rigtige intressante tanker, for ja vi udnytter ikke det vi har samlet alle spillere og spilledere specielt godt, jeg kunne godt se et potientiale i at opfordre vores forfattere til at udnytte disse muligheder.

    For det kunne give nogle intressante gruppe dynamikker, og i højre grad sikre at folk får det spil de godt kunne tænke sig. Så tror en ting jeg vil tage til mig er da klart at melde ud hvilke former for spil der er mulighed for og sammensætte grupper udfra det, og muligvist også det med hvem der vil spille hvilke charectere.

    Derudover er det jo også det helt rigtige sted, at bede spillerne om at give feedback på scenariet når de har spillet det.

    Som en ekstra ting man også kunne med fordel udnytte, hvis man går meget op i stemningen, så sikre at rummet er med til at sætte stemningen for scenariet.

  5. Pandeklask – hvorfor har ingen tænkt på at læse foromtalen op for spillerne? Det er jo indlysende. Det er ret afgørende i mit næste Fastaval-scenarie at spillerne køber præmissen på forhånd, sådan set.

    Man kunne også spørge om spillerne har læst foromtalen som en indledende icebreaker, eller spørge om en af dem har lyst til at læse den højt for de andre.

    Jeg ville ikke bruge vanvittig meget tid på at diskutere form og indhold inden spillet, det synes jeg er lidt spild af tid, men kort lige at sikre sig at alle i lokalet er med på hvorfor de er der, det er fint.

    • Jeg har da til rigtigt mange fastavalscenarier været med til at læse foromtalen op umiddelbart før vi spillede. Det skete ganske vist ikke i spilstartstombolaen, men stadig som en indledning til spillet.

  6. Jeg kan ikke lige linke til det nu. Men i 1+1 gjorde jeg mange overvejelser omkring holdfordeling. Og skrev en lang guide for fordeling blandt andet med fokus på spillerforventning. Jeg kan lige ligge den op ved lejlighed.

  7. Vi kan også spille rollespilsdigtet “Mens vi venter på at spillet skal gå igang”.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: