Troels om noveller

Noveller er en sjov ting. Novelle-rollespil er det, jeg tænker på her, men meget af det gælder egentlig også for andre former for kort fiktion. De rummer et fantastisk potentiale, og også et par fælder. Det har jeg meninger om.

nz1

Og for resten: Lige nu har jeg privatpersons-hat på. Jaja, der er det samme hoved under hatten, men dette her er altså bare mig, der tænker højt.

.

Kort og godt

Novelle-formatet er et fremragende benspænd. Det kan man selvfølgelig også snuble over. Og nu, da jeg har fået den værste onkel-humor ud af systemet…

Det korte format er godt til at skære en idé skarpt. Der er fantastisk frihed og potentiale ved at kunne fyre en enkelt idé eller stemning totalt hårdt af. Den slags bliver nemt lidt hårdt hvis man skal gøre det i fire-fem timer, men i 1-1½? Vildt fedt.

Eksempel: Eftermælet af Michael Sonne-Jørgensen, om at være efterladte efter et selvmord. Intenst i 1½ time, ville formentlig have været ubærligt i 4.

Fordi de involverede investering af tid er mindre, kan man tillade sig at risikere mere. Lave vilde eksperimenter, hvor ikke-succes efter fire-fem timer ville være en katastrofe, men efter en time ellet to? OK, vi tager en kop kaffe og går videre med vores liv. Og går det godt, går det godt på måder, som et mere forsigtigt scenarie ikke ville have kunnet stille op med.

Eksempel: Paninaro af Oliver Nøglebæk og Kristian Bach Petersen, hvor man er modedesignere og faktisk GØR det med påklædningsdukker. Designer mode, altså.

Det er belejligt. Set fra spillerperspektiv er det nifty. På conner, og i særdeleshed også for de sære mennesker, der spiller scenarier hjemme.

.

Hvordan?

Gør det kort. Særimner, Forums novelle-orienterede scenariekonkurrence, har en begrænsning på 20.000 tegn (ex. mellemrum). Selv hvis ikke lige du skriver til den mytologiske flæskefest er det nok en fremragende idé at holde sig inden for ca. 10 sider, for så bliver man nødt til at være nogenlunde klar i spyttet.

Og de der fire siders litterære mesterværker af karakterer? Not so much. I den begrænsede tid, et novellescenarie fordrer, er det ikke smart at spillerne skal bruge lang tid på at læse og forstå deres karakterer – med mindre det slet og ret ER scenariets koncept. Samme med kompliceret setting, baggrundsmateriale mm.

Scener? Hold antallet af scener nede. Slå dem, skær dem, vær ond ved dem. Som min egen helt subjektive tommelfingerregel bør du i alt fald tænke dig virkelig godt om, hvis der er mere end fem-syv scener i dit scenarie. Og det kunne måske være fedt med tre. Eller en. Mit eget novelle-opus fra Fastaval 2014, Nazi Zombies of World War One, havde ni scener. Det gik lige, fordi fokus var på vildt tempo frem for at dvæle (eller for den sags skyld være konsekvent eller noget nær rationel), men do as I say, don’t do as I did, for det var sgu en smule klemt.

Gør det hårdt. Du behøver ikke lave en afbalanceret fire retters menu af et scenarie. Bare lav én god mundfuld eller to, som smager for vildt.

.

Hvordan ikke?

Det har jeg indirekte berørt et par gange, men her er den store, grimme faldgrube som jeg ser: Det forkrampede fuldlængde-scenarie. Hvis din idé forsøger at levere et afrundet forløb, vil den rigtig ofte have godt af at du ENTEN skærer ting væk indtil der er skarpe kanter og ikke så meget andet, ELLER at du giver dit spil tid og plads til at folde sig ud. En del angivelige novelle-scenarier ville stå sig vel ved at få tre (eller fire, eller fem) timer til at folde hele deres potentiale ud. Hvis du har dybe og omfangsrige karakterer, hvis du har en omfattende setting som ikke kan forudsættes bekendt, hvis du har en masse materiale, spillerne skal forholde sig til, hvis du har komplicerede regler, hvis du har en omfattende forløb for spillet …skær, eller udvid.

Og nu vil jeg gå ind og læse mig en Lord Dunsany-novelle…

~ af troelsken på 13. august 2014.

2 kommentarer to “Troels om noveller”

  1. Cool indlæg, Troels

    Jeg synes din opdeling af, hvad noveller kan/bør bruges til er god. Det skal så siges, at ”Paninaro” i høj grad endte med at gå over tid, hvilket tyder på, at den ideen ikke var helt nedbarberet-ind-til-kernen nok… men heldigvis gik over tiden, fordi scenariet og virkemidlerne i den grad kunne bære det.

    ”Thorvald Stauning – Varulvejæger” blev også skældt lidt ud for, at have for meget i sig, til novelleformatet. At karaktererne var for ”gode” – så man ikke kunne nå at spille dem og deres relationer, fordi scenariet/plottet slugte tiden.

    Det fik mig efterfølgende til at overveje, om man simpelthen ikke kan få begge dele i en novelle. At man må vælge mellem karaktererne og plottet/scenariet, så begge dele ikke fylder noget. Har vi egentlig haft nogen noveller, hvor karaktererne var de 8 sider og scenariet de 2? Jeg elsker lange/dybe karakterer, og tænker faktisk novelle-formatet som et godt sted at genstarte (90er)-intrigescenariet.

    Ellers vil jeg gerne slå på tromme for Stefans og min Særimner-novelle ”Så sagde vi, at du var faren”, som et ret veludført eksempel på intenst/ubehageligt-spil-jeg-ikke-ville-kunne-magte-i-5-timer og skarp spilmekaniskide.

    Kan vi så samtidig få bud på, hvorfor novellerne i høj grad går under Otto-radaren?

    • Tak. En del noveller kan formentlig have godt af at være korte fuldlængde-scenarier. Eller få nogle flere tæsk.

      Jeg tror du har ganske ret i at man kan få enten plot/action eller reel karakteristik, når tiden er så kort. Hvilket for øvrigt minder mig om en novelle-idé, Greis legede med forrige år, som KUN var character generation.

      Hvad angår noveller og pingviner ved jeg det ikke. Jeg tror det ville være mere interessant at høre fra folk, der rent faktisk har været ottovolveret i pingvinprocessen.

Skriv et svar

 
