Horror med hjælpespilledere

Man kan gøre vildt fede ting i (con-scenarie)rollespil med hjælpespilledere, og en af de genrer hvor de har været populære gennem det sidste par år har været horror. Konceptet har også været brugt i andre sammenhænge, men jeg kan ikke modstå ordspillet — for det kan også blive horribelt på forskellige måder med hjælpespilledere… I alt fald havde jeg en god snak med Danny Wilson om dette her på Viking-Con 2014, og snublede over mine noter. Her er nogle betragtninger om måder at optimere de fede ting, man kan få ud af at bruge hjælpespilledere, og samtidig minimere de trælse ting, der kan være ved det. Med “mave-spillere” mener jeg her folk, der spiller karakterer på traditionel vis, med det formål at føle en masse — i horror, at blive skræmt.

Fordi konkret er godt, tænker jeg her blandt andet på Cirkus Uden Grænser og Manden Med Barnevognen, som jeg selv har spil-erfaring med, samt Dannys nye opus Gemmeleg, som jeg for nylig var test-spiller på.

.

Hvad er hjælpespilledere?

Hvad gør de i praksis, som vi bruger dem nu?

  1. De er spillere som får udstukket spillederfunktioner i væsentligt højere grad end andre spillere i samme spillokale.
  2. De udfylder fortælle- og plotmæssige funktioner på en målrettet måde.
  3. De sætter mave-spillerne under ekstra pres, på mere subtile og personlige måder end spilleder kan alene.
  4. De spiller karakterer, som oftest ikke har nogen “kerne” af autentiske (fiktive) følelser.
  5. Når der er færre mave-spillere på banen, samler plottet/fortællingen sig mere fokuseret om dem.
  6. Hjælpespilledere sætter spilleder fri til at fokusere mere på formidling og rammesætning.

Og det kan jo, alt i alt, være ret fedt.

.

Problemet

Folk melder sig hovedsagelig til horror-scenarier for at få psykiske tæv, snarere end for at give dem. Et kig på bedømmelses-sedler fra horror-con-scenarier siger at mave-spillere gennemsnitligt giver markant mere positive bedømmelser end hjælpespilledere (ud fra eksemplet Cirkus Uden Grænser, tak Danny, men lur mig om tendensen ikke er generel). Nogle hjælpespilledere giver positive bedømmelser, men reelt er det måske 20% af spillerne som har det fint med at hjælpespillede. Pt. har disse scenarier snarere 50% hjælpespilledere — hvilket der så i øvrigt kan være andre gode designmæssige grunde til.

.

Hvad kan man gøre som forfatter?

Bemærk at her er en god håndfuld idéer, som det ikke nødvendigvis vil være smart at bruge alle sammen på en gang.

Separat tilmelding for hhv. hjælpespilledere og mave-spillere. Det er en løsning, som er lidt tung at administrere, og det kan blive lidt svært at få nok hjælpespilledere.

Omhyggelig casting og opvarmning. Ofte en god idé med sådan nogle spil, og det kan gøre det nemmere og sjovere for spillere, selv om hjælpespillederi ikke nødvendigvis var, hvad de håbede på.

Give hjælpe-spilleder-karaktererne en kerne, en reel personlighed, med en dagsorden som gør at det giver mening for dem i spillet at de udfylder deres funktion. Selv om de måske nok skal “styre” lidt mere end mave-spillere, manøvrere taktisk ift. deres funktion.

Slå på hjælpespillederne også. Tæsk vil sandsynligvis forbedre deres spiloplevelse!

Skær ned til én hjælpespilleder. På den måde er der større sandsynlighed for at de 20%, der har det fint med at hjælpespillede, faktisk får rollen. Det gør dog også at man ikke kan mandsopdække mavespillerne med hjælpespilledere, og det kan man ellers gøre virkelig fine ting med.

Gør mekanik og meta-diskussion diegetisk, dvs. få det til at give mening inden for spillets fortælling. F. eks. hvis en tracker-brik på en track styrer trussels-niveauet i spillet, så lad der faktisk være et bræt med en brik på i fiktionen. Eller, hvis hjælpespillederne skal sætte scener, så kan det gøres in character. Når hjælpespilledernes funktioner knyttes tættere til fiktionen, knyttes hjælpespillederne også mere følelsesmæssigt til spillet.

Forventningsafstemning og klar kommunikation. Generelt er klar kommunikation selvfølgelig godt, men her kan det risikere at spolere overraskelser, som kan være værdifulde i spil.

.

Hvad ellers?

Hvad kan man ellers gøre, kære læsere, som forfattere, spillere eller whatever, for at opdyrke det nyttige og undgå det potentielt trælse ved hjælpespilledere?

Advertisements

~ af troelsken på 6. januar 2015.

2 kommentarer to “Horror med hjælpespilledere”

  1. Spoilers, spoilers 😉

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: