[Miljøet] Rollespil er hvidt

X8_TSR9127_Drums_on_Fire_Mountain

Jeg læste for nylig et interessant blogindlæg af Scott Alexander, “sorte er mindre sandsynlige”. Den korte version er at sorte (sammenhængen er USA) er underrepræsenterede i en lang række special-interessegrupper ift. deres andel af befolkningen. Det gælder savel Wall Street-direktører, furries og organiserede ateister som polyamourøse og fuglekiggere. Hver især kan man opstille en masse grunde i form af social udskillelse, racisme osv., men når man begynder at sammenligne de meget forskellige grupper med det samme repræsentationsproblem, melder en snigende mistanke om, at der er nogle andre ting på spil også, for nogle af disse grupper er virkelig krammeligt tolerante og all around flinke.

Bloggeren teoretiserer så, til dels overbevisende, at en masse af disse specialinteresser er ting som man går op i, når man har sit på det tørre, og så meget på det tørre at man får lyst til at udskille sig fra alle de der kedelige middelklasse-folk. Og hvis man først lige er kommet ind i middelklassen, eller ikke er det, men gerne vil, der det ikke nødvendigvis så fedt at skille sig ud på de måder (OK, disse ting gælder nok mere for furries og organiserede ateister mm., end de gør for Wall Street fat cats). Desuden, når sorte faktisk gør det i sære subkulturer, gør de det ofte separat fra hvide, ud fra begge gruppers samlede selv-sortering.

Jaja, det er om USA, men jeg kan ikke se nogen grund til at disse betragtninger ikke i det store og hele skulle kunne overføres til Danmark og “anden etnisk herkomst”. Det passer meget godt med hvad jeg ved og ser omkring mig. Nu sagde jeg så “til dels overbevisende” om blogindlægget som dannede ophav for dette, og er noget mindre tilbøjelig end forfatteren til at afskrive racisme over en kam. Specielt når nu andre folk fortæller mig at det kan være en issue i nogle af de rollespils-sammenhænge, jeg kerer mig om, og når jeg selv af og til har krummet tæer over nogle af de signaler og stereotyper, der florerer i nørd-kulturelle sammenhænge.

Hvad kan vi så lige gøre ved det? I stor skala, ikke det store (og i det lange løb er vi allesammen døde). I lidt mindre skala kan vi gøre vores for at være lige lidt mindre trælse mht. racemæssige og etniske stereotyper end det omgivende samfund — “ikke værre end folk generelt” er sgu en lidt lav barre at sætte for sig. Og det er altså ikke svært at gøre det bedre end hvad illustrationen illustrerer.

Og når det så hænder at folk af andre kulører/etniske herkomster/whatever rent faktisk gider lege med os, kan vi gøre det en lille smule mere synligt end det ville have været, hvis en i øvrigt tilsvarende hvid dude havde været med. EN LILLE SMULE! Ikke noget med at bære folk frem i urimelige guldstole eller skulle have token black dude med overalt, som så kan afskrives som bare fordi. Men som Alexander påpeger er der en tendens til at folk sorterer sig efter deres egen slags, så der kan være en pointe i at gøre det synligt, at alle slags folk kan være med her. Uden at overdrive og slæbe folk mere frem i rampelyset end de gider, bare …lidt mere.

Endelig kan vi mht. race, som med andet “tungt” indhold i vores spil, tage det alvorligt uden at være unødigt nederen omkring det, både over for folk som laver spil og over for folk som har meninger om spil. Men den overordnede konklusion bliver frustrerende nok, at skønt der er en række små ting inden for rækkevidde, og som er vel værd at arbejde med, er der nok ikke lige nogen store ting, vi kan gøre.

OBLIGATORISK DISCLAIMER: Nej, med “racisme” mener jeg ikke at rollespilsmiljøet er hjemsøgt af KKK og nynazister. Jeg bekymrer mig ikke om bevidste, onde hensigter, men om at vi har en masse stereotyper og standarder i omløb, som får nogle mennesker til at føle sig mindre velkomne end andre. Og en vis tradition for at blive ilde til mode, når nogen påpeger at noget måske er lidt race-træls.

~ af troelsken på 18. februar 2015.

Skriv en kommentar