Hvad er det fede ved rollespil?

Her er et gæsteindlæg fra Terese Nielsen, som under indtryk af Fastaval synger en sang, hvor jeg med glæde traller med på omkvædet!

.

Rollespil som fiktions- og samværsform

(Næsten) nyligt hjemkommen fra Fastaval vil jeg gerne fejre rollespilleriet ved at beskrive, hvorfor jeg synes, det er den mest fantastiske hobby nogensinde. Hvad er det, der gør rollespil så fedt? Her kommer en lovsang til rollespil; eller, hovedsageligt til rollespil på conner, eftersom glædesudbruddet hovedsagligt er udløst af mine con-oplevelser. Dermed ikke være sagt, at nogle af pointerne ikke kan overføres til andre typer rollespil, det være sig live eller hjemmekampagner.

Rollespil er fedt, fordi det er ligesom bøger, film og teater, bare bedre. Det, der gør det bedre, er, at man er fælles med andre mennesker om det. Rollespil er både fiktion og fantasi og fællesskab og samvær. Svaret er næppe overraskende for læsere af denne blog, men derfor er det alligevel værd at minde hinanden om alt det, vores hobby er og kan.

Rollespil som fiktion

Rollespil er en fiktions- og udtryksform. Det vil sige, at mange af de ting, bøger, film og teater kan gøre for og ved mennesker, kan rollespil også. Her er fire eksempler.

I fiktion kan man gennemleve og afreagere stærke følelser

Hos Aristoteles hedder det katharsis, og han bruger begrebet til at beskrive publikums reaktion på tragedier. Når vi oplever hævntørst, jalousi og rædsel via standin gennem personer i fiktionen, føler vi os rensede bagefter. Og vi slipper endda for at have myrdet vores børn eller draget i krig i virkeligheden.

Man kan få oplevelser, man ellers ikke har adgang til

Jeg har ikke, som den virkelige Terese, været pony, samurai eller kaptajn på et luftskib. Men jeg har i fiktionen haft oplevelser og erfaringer som pony, samurai og luftskibskaptajn alligevel. Vi kan altså afprøve hændelser og situationer, andre mennesker (eller væsner) kunne opleve. Fiktion ophæver virkelighedens kedelige begrænsninger og giver os adgang til andre liv end vores eget. Derfor kan fiktion også bruges til at gøre os klogere på f.eks. andre tidsperioder og samfundstyper end vores egen.

I fiktion kan man udvikle forståelse for andre menneskers situation

Ved at sætte sig i andre menneskers sted, udvikler man empati. Man øver sig i at se en situation indefra, som man aldrig selv har været i – eller kommer i. Vi kan afprøve andre menneskers følelser. Og måske bliver vi bedre til at genkende og forholde os til andres følelser i virkeligheden.

Fiktion kan være underholdende

Tiden flyver på en rar måde, mens man griner, opklarer mysterier eller føler gru eller spænding. Fiktion kan være eskapisme og underholdning – og det er fedt.

Klassiske filosofiske forklaringer af, hvad der gør et værk til kunst, nævner for eksempel 1) at udvise teknisk dygtighed, 2) evnen til at gøre folk til bedre mennesker, 3) underholdningsværdi, 4) evne til at udtrykke ophavsmandens følelser eller 5) evne til at give indsigt . Alt dette kan man finde i rollespilsscenarier, såvel som i bøger, film og teater.

Rollespil som samvær

Derudover er rollespil, i modsætning til bøger, film og teater, en samværsform. Det vil sige, at det foregår sammen med andre mennesker, og det giver andre krav og muligheder.

Rollespil er aktivt

Jeg er træt, når jeg har spillet et scenarie, i langt højere grad end hvis jeg har læst en bog. Det er ikke nok at opleve fiktionen – man skal selv skabe den.Derfor er rollespil mere intenst og mere udmattende en andre former for fiktion.

Rollespil udvikler sprog og udtryk

Både GM og spillere forestiller sig den fælles historie eller situation og skal formidle opfattelsen af den til de andre, så de kan bruge den som input til den videre fortælling. Det stiller krav til vores udtryksevne. Jo mere vi kan afpasse vores ordforråd, stemmeføring, kropsholdning o.s.v. til det, vi gerne vil udtrykke, jo bedre bliver oplevelsen for os selv og vores medspillere. Derfor udvikler rollespil vores sprog, mimik, stemmeføring, gestik og i det hele taget evne til at udtrykke os.

Rollespil er fælles

Når man spiller rollespil, har man noget sammen med andre mennesker. Rollespil er socialt og er en måde at grine og græde sammen med andre på.

Rollespil samler folk på tværs af alder og andre skel

Jeg har spillet rollespil med folk, der var både 30 år yngre og ældre end jeg selv. I spillokalet blegner køn, alder, uddannelse og job, og vi er fælles om at skabe landskaber, personer, handling og intriger sammen. I spillokalet ophæver vi de normale hierarkier. Vi er alle nyfødte i spillokalet, og hvis jeg (og mit karakterark) siger, at jeg kan fægte med kårde, så kan jeg fægte med kårde – lige så vel som min medspiller, der faktisk kan fægte i virkeligheden og er på vej til de nordiske mesterskaber.

Rollespil skaber variation ud fra fælles forlæg

Rollespil udlever forskellige hvad-nu-hvis’er fra en opstillet startsituation. Derfor skaber rollespil war stories, der kan sammenlignes med hinanden: “vores Juno sprang sig selv i luften med en bombe”, “vores Seidel myrdede Mazaire med gift”. Når man i baren bagefter møder folk fra andre spilgrupper, der har spillet samme scenarie som en selv, kan man blive slået af både, hvor ens og hvor forskelligt deres scenarie forløb. Ja, temaer og personer er måske de samme, men udfaldet af deres gennemløb af scenariet kan være helt anderledes. Og det er en superfed gevinst (synes jeg) ved, at spillerinputtet skubber til historierne og driver dem i forskellige retninger. Det gør det spændende at høre andres rollespilsoplevelser med kendte scenarier, fordi de på en gang er genkendelige og overraskende.

Jeg elsker rollespil

Jeg elsker at spille rollespil, blandt andet fordi jeg elsker bredden i rollespil – der kan have forskellig varighed, intensitet, stemning, genre, setting. Men det, der er fælles for det rollespil, jeg elsker at spille, er at rollespil er en social form for fiktion, og det er det, jeg har forsøgt at uddybe i de 9 punkter ovenfor.

/Terese

~ af troelsken på 29. april 2015.

Skriv et svar

 
