[Miljøet] Ugengældt kærlighed (til conner)

unrequited

Jeg har en gammel, stadig ulmende kærlighed til Viking-con. Det var min første con, hvor jeg gik fra at være en ud en lille håndfuld af mærkelige afvigere til at være en del af massen. Folket! We, the roleplaying people!

Det var til Viking-con, at jeg tilbage i år 2000 skrev mit første con-scenarie, Gnierens Skat (jeg husker det som glimrende — og jeg tør ikke rigtig samle det op igen). Jeg har skrevet et dusin scenarier til VC. Jeg har spillet utrolig mange glimrende scenarier på VC. Specielt en del af Svend Münthers scenarier står for mig som små og store perler, både Traveller, halløj i skyttegraven og andet.

Min kone Christina driver Heksens Hule, caféen på VC, en oase af hjemmebag i en ørken af toast og Mars-barrer, og har gjort det i mange år. Det er vildt hyggeligt, på en flagermus-og-fluesvampe måde.

Jeg har en del venner som er nuværende eller tidligere VC-arrangører. OK, en del af de tidligere blev mere eller mindre ædt levende af VC, men der er blevet løsnet ret meget op for de rigide strukturer og procedurer, som ellers truede med at trække VC ned. Der er masser af gode kræfter og initiativer, såsom Viking-cons scenarie-konkurrence, nu med to år på bagen og et tredie på vej. (Fun fact: VC scenariekonkurrencen har kunnet få mig til at føle mig væsentligt mere indebrændt end Otto nogensinde har)

Det kan godt være at jeg pt. gør tjeneste som Fastaval-arrangør, og at jeg ude i byen mere ses som én med FV-scenarier i bagkataloget end én med VC-scenarier, men Viking-con er min con-mæssige hjemstavn.

Malurt

OK, som opmærksomme læsere nok har regnet ud, så stikker der noget under, når jeg siger så mange pæne ting (hvis de i øvrigt skulle have misset overskriften). Det sidste par år har jeg i stigende grad haft en følelse af at jeg elskede Viking-con mere, end Viking-con elskede mig. Og den følelse af ugengældt kærlighed kom jeg igen til at tænke på, da jeg læste denne omfangsrige facebook-diskussion, hvor adskillige folk udtalte variationer af, hvordan de følte at Fastaval var vokset fra dem. Og jeg ville bare sige, at selv om jeg mener at Fastaval er langt bredere funderet end rygterne om 95% artzy socialrealistiske scenarier med grænseoverskridende meta-teknikker antyder, så …kender jeg følelsen.

Jo, der er folk som spiller mine spil på Viking-con, og jeg selv morer mig med at køre dem, så har jeg ikke ret godt fat i det moderne VC-publikum. Mine spillere er glade, men få. Det morer mig (på lidt smertefuld vis) at jeg på con2, med ca. 70 deltagere, i disse år ofte har dobbelt så mange spillere som på VC med ca. 700 deltagere. Nu ville det jo være fint at kunne sige at VC-spillerne er nogle kødhoveder som ikke forstår sig på ordentligt rollespil, men der kører masser af udmærkede rollespil på VC, som benytter sig af interessante og rimelig moderne teknikker. De populære spil plejer bare at have lidt solidere udgangspunkt i genre fiction — fantasy/scifi/horror/komedie/ whatever — end mine, eller afvige fra dem på lidt mindre åbenlys vis. Jovist, mit scenarie sidste år på VC var et zombie-scenarie. Men spilpersonerne var pensionister og det handlede om kærlighed og tab, og der var ikke nogen haglgeværer. Og det kunne man godt se på afstand, så to hold. To gode hold, jovist, men to hold.

Så nu da VC synopse-deadline-tid nærmer sig har jeg ærlig talt funderet noget over, om jeg overhovedet skulle indsende i år. Men …min gamle flamme er nu en dejlig con, og jeg har en ret VC-agtig idé med et juvel-kup i det gamle Rom, som kan lade mig afprøve nogle idéer og strukturer. Og når de nu ligefrem åbner op for synopser til scenarier, som ikke er skrevet helt i bund, bare de kan køres af forfatter og kumpaner, så skulle man da være et skarn. Og der er jo en transatlantisk flybillet eller to på højkant. Jeg prøver med Et sidste kup. Men uf, det er lidt bittersødt. Min con, min gamle con som elsker andre mere, end den elsker mig…

~ af troelsken på 21. maj 2015.

2 kommentarer to “[Miljøet] Ugengældt kærlighed (til conner)”

  1. Vis samler en flok af forsmåede VC-forfattere søndag på Viking Con til rundkreds med rygklap! Jeg byder ind i år med et remake af Dyst.

  2. Skod, nu er jeg først virkelig træt af ikke at kunne komme på VC (remake af Dyst, juvelkup er vist mere VC end mig).

Skriv et svar

 
