Hvad er “drama” i rollespil?

Hindenburg_burning

Hvad er “drama”? Ordets oprindelse er noget med handling, at handle, fra det græske ord δρᾶμα. Den generelle anvendelse af begrebet “drama” sidenhen er nært knyttet til teater, en opført fortælling. Og nu til rollespil, hvor betegnelsen “drama” ofte anvendes på en vifte af con-scenarier så forskellige, at det nærmer sig det meningsløst vage at anvende ordet. På større conner i de seneste år har sådan noget som halvdelen af scenarierne gerne påberåbt sig etiketten ifølge mit overslag. Hvordan skulle det dig kunne være nyttigt for nogen?

Erfarne læsere vil ud fra det foregående ane at jeg nu vil modsige mig selv. Der er nemlig sket det at jeg har haft en oplevelse med begrebet “drama” som nyttigt og relevant for mine egne spilskriverier i forbindelse med mit kommende scenarie Gargantuan. Her afslørede første spiltest nogle problemer med den måde, spillets scener var sat op, og det var begrebet “drama” der viste mig, hvad jeg skulle gøre i stedet.

Spænding på Gargantuan

Meget kort fortalt er Gargantuan navnet på et kæmpestort steampunket luftskib, og scenariet er en katastrofefilms-agtig historie. Spillerne spiller to par af hovedpersoner med parallelle historer, samt bipersoner. I min første version af scenariet var der en mekanik baseret på Gumshoe, men med puljer som var karakter-temaer snarere end tekniske færdigheder. Tanken var så at for at når man stod over for en udfordring kunne man spendere points fra sine tema-puljer for at lægge til sit terningslag for at overvinde udfordringen, men for at spendere skulle man bringe temaet i spil. Sepiella kunne så f. eks. spille på at hun kom fra en ærværdig gammel familie for at få lov til at spendere fra sin pulje ærværdig gammel familie for at løse et problem, f. eks. at komme forbi en bevogtet afspærring. Jeg har tidligere brugt systemet adskillige gange til scenarier som Legenden Om… III og IV, samt til Et sidste kup, og det er rigtig fint til at give kulør til action/intrige-spil.

Før første test tyggede jeg lidt på det og fandt ud af at jeg egentlig hellere ville køre Gargantuan systemløst, fordi det egentlig ikke var problemløsningen, jeg fandt interessant. Jeg ville have spillerne til at fokusere på deres relationer og dilemmaer, og på at “læse” andre karakterer og regne deres ønsker ud for at kunne manipulere dem. Fint nok, ud med mekanikken og i stedet mere kærlighed til skrivningen af både hovedpersoner og bipersoner, og så en første spiltest.

Testen blev til i øvrigt udmærket og tilfredsstillende rollespil, men den afslørede at de sceneoplæg, jeg havde skrevet, specielt i slutningen af spillet skubbede spillerne i retning af problemløsningsrollespil, som gik ud fra at der var en mekanik til at håndtere udfaldet. Når det kommer ned til et spørgsmål om hvorvidt Sepiella kommer gennem døren eller ej, og man ikke har anden mekanik end systemløst, bliver det nemt til et spørgsmål om, hvad der er “det bedste for historien”, hvilket ikke er mit yndlingsspørgsmål, hverken i hænderne på spillere eller spilleder. Måske “hvad er det mest interessant at der sker lige nu?”, hvor jeg med “interessant” mener “hvad sætter spillerne i en situation hvor jeg er interesseret i hvad de gør, og ikke umiddelbart klar over det?”

Så tilbage til tegnebrættet igen, nu med drama i tankerne. Lidt overraskende viste det sig at være et ganske nyttigt redskab, selv om jeg selvfølgelig har en mere koncis definition af “drama” i tankerne end noget med handling/teater. Som før nævnt er jeg interesseret i karakterernes relationer og dilemmaer, og karaktererne er naturligvis skrevet for at belyse scenariets temaer, i Gargantuans tilfælde racisme, klasseundertrykkelse og hvordan folk har den slags i klemme i deres liv.

Drama i rollespil

Med drama mener jeg (og jeg vil tro ganske mange af de som påberåber sig “drama” som betegnelse for deres scenarier) noget som er spændende, intenst og drejer sig om karakterer og relationer mere end eksplosioner og smarte bemærkninger, og som ikke har latter som et primært mål.

Karakterernes relationer

Noget af det vigtigste i spillet er ikke hvad der sker for eller omkring karaktererne, men mellem dem. Relationerne kan ses som vigtige ting, nærmest levende væsner i sig selv, og deres udviking er af kritisk vigtighed i drama-spil. Scener som er gearet mod at bringe relationer i spil retter sig imod temaer som er vigtige for konkrete relationer mellem spillets karakterer, eller udfordrer deres forbindelser til hinanden.

Sætter scenen karaktererne under pres gennem deres relationer? Sætter scenen karaktererne i situationer hvor det har en vigtig betydning for deres relationers udvikling og fremtid, hvad de siger og gør?

Karakterernes dilemmaer

Hvis der ikke er nogen mekanisk genereret uvished skal spændingen komme et andet sted fra. Det kan selvfølgelig være fra spilleders historiefortælling, som spillerne ikke ved helt sikkert hvor er på vej hen, men det er efter min ydmyge mening ikke den allermest spændende form for spænding, som rollespilsmediet kan stille op med. Mere spændende er stpørgsmålet “hvad gør de andre spillere?” — som jeg måske har en relation til, som gør at deres valg og handlinger har konsekvenser for mig. Og allermest spændende, måske min yndlingsform for spænding i hele den vide verden af rollespil, “hvad ender jeg selv med at gøre?” En scene hvor man ved at man bliver nød til at træffe et valg om noget vigtigt, og ikke på forhånd ved hvad man ender med at vælge, fordi man ikke har besluttet sig og fordi det kommer an på hvad de andre spillere siger og gør, det er sgu noget af det mest lækkert spændende, jeg ved. Og det er en form for spænding, som er ret særegen for rollespil.

Den slags kan man skrive efter at understøtte. Så det vil jeg gøre nu.

~ af troelsken på 9. november 2015.

Skriv et svar

 
