En retfærdig verden — på én side

Jeg er ret vild med konceptet nanospil. Novellespil på steroider. Et meget hårdt benspænd mht. omfang kan gøre interessante ting for designere, fordi man er nød til at skære sin idé meget skarpt, og det kan så gøre gode ting for spillere, både fordi spil med skarpe idéer kan være interessante og sjove, og fordi nanospil er utrolig handy i tid og rum. Handiness er slet, slet ikke tosset.

Nå, men jeg ville egentlig ikke skive op ad stolper og ned ad vægge om nanospil, jeg ville udnytte at de er lige til at lægge op som blogindlæg, så her er ét. Det er skrevet til Viking Con 2016’s nanoantologi, med kravene maksimalt 1200 anslag (dette tæller 1187) og det skal handle om eller indeholde tilfældighed. Dette handler om fænomenet “just world hypothesis”, tanken om at verden er et grundlæggende retfærdigt sted. Det er meget nemt og tilfredsstillende at tænke sådan, hvilket kan have både små og store nederen konsekvenser, og det er et fint lille eksempel på hvordan tankemønstre og vaner former vores virkelighedsopfattelse. Første spiltest siger at spillet ikke er nær så miserycore som det ser ud, det er snarere et low key spil om venskab med en lidt trist understrøm. Here goes:

 

Themis

 

En retfærdig verden

af Troels Ken Pedersen

Hvis vi lever i en retfærdig verden og noget slemt sker for dig, så må du have gjort noget for at fortjene det. 3-6 spillere, ca. en halv time.

1 Hvisk i kor tre gange ”verden er et retfærdigt sted”.

2 LAV KARAKTERER. I er kammerater, deler en hobby. Navn, job (el. lignende), familie/kæreste status, forhold til det guddommelige.

3 VENSKAB. En scene med karaktererne, der hygger sig sammen. Sæt scenen ved at hver spiller siger én sætning om situationen. Spil derefter 7 minutter med en timer på. De kender hinanden godt, nu skal I også lære dem at kende.

4 ULYKKE. En af jer kommer ud for noget forfærdeligt. Vælg tilfældigt mellem én af nedenstående ulykker

A leukæmi (knoglemarvskræft)

B et knæ knust af en højresvingende varevogn

Udvælg så den ulykkelige ved åben tilfældighed

5 SKYLD. Hver af de andre spillere skal, in character men uden scene, komme med en forklaring på hvorfor ofret sandsynligvis har fortjent det.

6 SKAM. Spil en scene til, hvor alle karaktererne indgår. Sæt scenen ved at hver spiller siger én sætning om situationen, den ulykkelige sidst. Spil 7 minutter med timer på.

7 Hvisk i kor tre gange ”verden er et retfærdigt sted”.

*****

Jeg har leget med tanken om at bruge sangen Bak et halleluja af Kaizer’s Orchestra som indgangs- og udgangsmusik for at få det til at føles lidt rituelt og højtideligt, men det er nok lidt meget smadder (og anslag) for hvad det gør. Det er en upbeat men lidt trist sang med relevant tekst.

Anyway, spil det gerne og meld tilbage. Hvis du giver en tilbagemelding fra en faktisk spillet spilgang senest 23. august og din feedback flytter mindst fem anslag i scenariet, giver jeg en øl! Du er også meget velkommen til at kommentere uden at have spillet, men jeg giver kun øl til folk, der faktisk har spillet det…

God fornøjelse.

Reklamer

~ af troelsken på 19. juli 2016.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: