[anmeldelse] Epyllion – Friendship is Magic

Egentlige titel, Epyllion – a Dragon Epic.

Morten Greis lokkede mig til at anmelde denne sag, et Powered by the Apocalypse spil om nuttede drager, for modne børn og barnlige voksne. Det lægger sig på sin vis op ad Tails of Equestria, som Morten anmeldte for nylig, og så alligevel. Og det er måske mit største issue med Epyllion — hvis ikke lige “Friendship is Magic” havde været beskyttet af copyright, havde det været en ekstremt passende undertitel til Epyllion, og dog insisterer Epyllion så meget og i så mange detaljer på sin egen specifikke fiktion at det på ingen måde kan reskinnes til at handle om små heste. Men det er totalt rollespillet “My Little Dragon”.

epyllion

Epyllion er skrevet af Marissa Kelly, som er med i Magpie Games, et i indie-sammenhæng fremstormende kollektiv/forlag. Og det ligner faktisk et rigtig fint rollespil, som man formentlig kan få en del ud af at spille både med børn og voksne. Ud over hvad man nu kan forvente af et Powered by the Apocalypse-spil i den (relativt) regel-lette ende, så er netop reglerne for venskab og venskabs-baseret magi faktisk pænt nifty.

Dragonia

Det foregår i det magiske land Dragonia. Jep, det hedder det. Det er et smukt og vidunderligt land, men trues (igen) af Mørket som vender drager mod hinanden, og bringer monstre ud af vildnisset.

Her er dragernes seks Store Huse, Brynback, Kebros, Myndoth, Rothscar, Semscale og Tessith. Når drager udklækkes, bliver de af de intelligente(-ish) planter som er æggenes vogtere sorteret ud i et af de seks store huse.

Ud over solen oplyses himlen over Dragonia af fem måner, Frihed, Ånd, Sten, Storm og Tomhed. Dragerne får deres magiske kræfter fra månerne (med mindre de bruger Mørket!), og som drager bliver ældre, bliver de mægtigere men tvinges til specialisering.

Drager bevæger sig gennem seks alderstrin fra Råskællet Smådrager over Vinget Smådrage, Langtandet Drage, Skægget Drage til Ældre Drage, og til sidst enten Olddrage eller Mystiker, som er dragernes jordiske efterliv. Råskællede Smådrager har adgang til alle fem måners magi (men er ikke vildt vilde), men for hvert alderstrin mister drager adgangen til én af månerne. Man avancerer alderstrin gennem erfaring — det er spillets levels.

Alt dette, husene og månerne, kommer med en pæn mængde specifik fiktion, men det er ikke noget man kan ignorere, for spillets mekanik hænger sig op på det. Der er også ekstra-fluff som at drager er tvekønnede og spillet kommer med sit eget sæt pronominer for drager. Det er ikke bagt ind i mekanik som sådan, men er helt gennemført i bogens tekst.

Mørket

Man spiller som udgangspunkt en klynge af råskællede smådrager, der drager ud for at forfølge spor og tegn på at Mørket efter mange års fordrivelse er ved at vende tilbage. Men udover at være en mystisk kraft i fiktionen er det også smålighed, uvenskab og disharmoni, og det er også sådan man i spillets mekanik tager skade. Hvis man bliver skadet, fysisk eller følelsesmæssigt, får man én ud af fire Skygger (Vrede, Tvivl, Frygt og Skam) og er forpligtet til i fiktionen at handle selvisk og ukonstruktivt på den specifikke skygges måde, i alt fald én gang. Hvis man får alle fire skygger bliver man sit Skyggeselv, og er tvunget til at være monstrøs (i alt fald i børne- dragehøjde) indtil man bliver reddet og tilgivet af sine venner.

Venskab

Venskab er der hvor spillet er stærkest. Man opstiller specifikke kriterier for hvordan man beundrer sine med-drager, og hvad man har brug for fra dem, og når de opfylder kriterierne, giver man dem Friendship Gems, kodet i éns egen farve. Så er der nogle situationer, hvor man isf. en stat ruller med +Friendship Gems fra en given med-drage, og man bruger månernes mægtige magi ved at spendere +Friendship Gems (her kan man godt brænde gems af fra flere venner). Hvis man så er løbet tør for venskabs-kraft, eller i kraft af sin alder har afskåret sig fra den type magi man skal bruge, kan man i stedet rulle med +Shadows…

Mellem de konkrete kriterier for beundring, reglerne for at hjælpe hinanden med venskab, og venskabets konkrete modsætning i Skyggerne, så får spillet faktisk sagt nogle konkrete og ikke helt fjollede ting om venskab, udtrykt gennem spilmekanik. Og det er faktisk helt nifty.

summa summarum

Som med de fleste PbtA-spil ville jeg med hård hånd skære mindst 1/3 af mekanikken væk, også selv om det faktisk i den genre er i den simple ende, og PbtA-mekanikken grundlæggende gør hvad den skal, ganske elegant. Dette er dog ikke så meget et Epyllion-problem, som det er et problem for hele PbtA-bølgen at folk over-mekaniserer.

Epyllion er et nuttet spil der ser ud til at fungere og gøre interessante ting. Jeg kan rigtig godt lide hvordan det konkret væver venskab ind i mekanikken og fiktionen, og får det hele til at hænge sammen, så venskab bliver en virkelig ting, ikke et postulat. Jeg er ikke så vild med kombinationen af at man skal finde på en frygtelig masse fiktion om Dragonia selv (ganske som normalt i Apocalypse World-type spil) SAMTIDIG med at man er ganske hårdt forpligtet på en ikke helt ringe mængde vældig specifik fiktion. Ud over at man rent faktisk er pisket til at holde styr på seks huse, fem måner og seks alderskategorier (og hvordan alle de ting interagerer) for at få spillet til at hænge sammen, så gør det også at spillet er svært at tilpasse til andre formål.

Hvis Dragonia-fiktionen havde tiltalt mig helt vildt havde jeg sikkert været glad nok, men jeg må tilstå at det gør den ikke rigtig. Hvis jeg spillede det, ville jeg nok ret meget ønske at det var de ponyer, som det skriger af og NÆSTEN er (brony som jeg er).

Men det gør de ting godt, som det gør godt. Det ligner et ret fint lille spil.

~ af troelsken på 20. marts 2017.

Skriv et svar