[Miljøet] Seksuelle minoriteter i dansk rollespil

Første i en serie af lettere Fastaval-centriske indlæg om Social Justice-type stuff i dansk rollespil. Denne gang om race & etnicitet. Dette er mine tanker om hvor vi står som miljø pt. på disse områder, ikke pavens ufejlbarlige erklæringer ex cathedra — jeg er trods alt hverken general eller overdommer…

Længslernes-Hus-billede

dansk rollespil er pænt broget

Det står faktisk ret OK til her, i særdeleshed med en Fastaval-vinkel på sagen. Der er queer folk (i nogenlunde forhold til deres andel af befolkningen, så vidt jeg kan sjusse) der skriver rollespil til en dansk sammenhæng, både om queer emner, andre emner med en queer vinkel, og uden at det nødvendigvis er (åbenlyst) queer. Og ikke-queer rollespilsforfattere skriver rollespil med queer temaer og karakterer, både mere og mindre centralt. Og på måder, hvor det nogle gange ikke er vildt freaky men som regel heller ikke tomt.

På Fastaval 2016 oplevede jeg i to situationer cishetero-spillere, der øffede lidt over at der var så meget queer indhold i spillene, også steder hvor det ikke som sådan var det som var det helt centrale emne, at de var en lille smule trætte.

GODT!!

I Fastaval-sammenhæng er vi ved at være et sted, hvor andre erfaringer end den heteronormative rent faktisk er indlemmet i normaliteten. I nogen grad er det rollespils-skriveriet som fører an her, og der er lejlighedsvis en smule pushback fra spillerbasen. Men vi er klart forud for det omgivende samfund, så det går så godt her, som man efter min mening på nogen rimelig måde kan forvente. Det kan selvfølgelig hurtigt skride igen, men her er vi faktisk rigtig godt med, og det er tæt på fast forankret i traditionen og kulturen. Hvis vi kan holde kursen på en måde, der kun fremkalder begrænset pushback, så ligger vi ganske lunt i svinget.

Uden for Fastaval er det nok ikke helt så awesome, men i de hjørner af dansk rollespil som jeg er i personlig kontakt med, er det generelt ret OK. Når der er problemer, er det ofte mere et spørgsmål om M/K køn end om orientering og afvigelse fra normalen. Og det bliver et andet indlæg, uanset at tingene ikke er helt separate.

Hvordan ting fungerer ude i live-scenarierne ved jeg ikke, må jeg tilstå. Hvis du gør, så lad mig endelig høre.

Hvad kan vi gøre?

I Fastaval-sammenhæng, blive ved med det der virker. Andetsteds, sprede lidt inkluderende, åbensindet Fastaval-ånd. Hvilket i en del sammenhænge har en tendens til at ske under alle omstændigheder, så der er nok en pointe i ikke at gøre det med flammende retsindighed.

Håndtering af pushback

Undgå eksplosioner. Hold høfligt fast i inklusionen af materialet og temaerne, uden at kalde folk skrækkelige for at slå sig lidt i tøjret, medmindre der er tale om at de har været mere end almindeligt trælse. Der er god fremdrift på området, så vi har noget at miste ved eksplosioner og kulturkrige.

Finder du dig i en situation, hvor du føler behov for at protestere over at nu er det alt for meget med alle dette queer-noget, så vil jeg ikke nødvendigvis hade dig og ønske din undergang. Jeg har bare et par betragtninger, som det måske ville være godt hvis du gjorde dig.

Hvorfor er dette her ikke i orden? Er det fordi design-hensyn tilsidesættes i en ideologisk dagsordens navn? Eller er det fordi det er ukomfortabelt når éns måde at leve på ikke er måden, hvorpå VI gør ting? Hvis det er det sidste, er det mange steder i livet og samfundet præcis såden det ER at være queer, så dit irritationsmoment kunne måske tjene dig som en værdifuld lektion i empati og selvindsigt, nogle af de ting som vi rollespillere ofte er glade for at holde skåltaler om at rollespil gør os seje til.

Hvis det er det første, kan det være helt OK at sige det (høfligt og nogenlunde afdæmpet) i en sammenhæng hvor kritik og feedback i øvrigt er relevant og velkommen. Ja — jeg har også været der.

Tanker?

Har jeg misset noget? Er der noget at gøre, for mig eller andre? Så sig det endelig, så vi kan tale om det.

~ af troelsken på 6. juni 2017.

Skriv et svar

 
