[Miljøet] Hvorfor mangfoldighed?

Som I måske har bemærket, er jeg i gang med en serie af indlæg om mangfoldighed i dansk rollespil, med udgangspunkt i mit engagement i Fastaval, men med så brede betragtninger som jeg med venners hjælp er i stand til at gøre mig. Dette er meta-indlægget om, hvorfor mangfoldighed overhovedet er værd at stræbe efter. Men først, en oversigt over indlæggene.

Seksuelle minoriteter i dansk rollespil

Race & etnicitet i dansk rollespil

Handicap i dansk rollespil

Social klasse i dansk rollespil

Køn i dansk rollespil

Seelah

mangfoldighed er godt

Nu er mangfoldighed noget, der især for venstrefløjen står som en værdi i sig selv, der er så grundlæggende at det er unødvendigt at forklare hvorfor det er en god ting. Men nogle gange kan det nu alligevel være meget godt at sætte ord på i stedet for at behandle det som en stamme-værdi, der ikke kan diskuteres eller sættes spørgsmål ved. Min påstand her er at der er masser af ting ved mangfoldighed, som langt de fleste af os kan finde noget i. Her er en håndfuld grunde til at et mangfoldigt rollespilsmiljø med plads til både mangfoldige folk og indhold er fornuftigt og godt at stræbe efter.

Egeninteresse

En bredere vifte af historier — dette er en af de helt store ting for mig. For os rollespillere er det kun fantasien der sætter grænser, og vi kan kaste os ud i fantastiske eventyr om hvad som helst. Men i praksis er det nemt for en ensartet gruppe af spillere at ende med at spille rollespil, der holder sig inden for en ret snæver ramme af historier. Hvis vi spiller sammen med en bredere vifte af mennesker, får vi meget lettere adgang til en meget bredere vifte af historier og måder at gå til tingene på — og når først vi er kommet i gang med disse, kan vi selv bære dem videre. Men hvad med Conan (og den slags), kunne man spørge? Conan er OK, jeg er selv glad for Sword & Sorcery i rollespil — vi bør bare lige være klar over hvordan det virker og hvordan vi måske kan servere det på mindre trælse måder.

Empati, selvindsigt & sociale færdigheder — vi er ofte glade for at tale om at rollespil gør os klogere på andre mennesker, og på os selv i forhold til andre mennesker. Det træner vores fantasi på brugbare måder. Dette var for mig og mine venner allerede en ting, længe før jeg gik fra rent hjemme-gruppe spil til også at engagere mig i conner og spille med en bredere kreds, men mit udbytte her er klart forøget siden jeg kom ud i miljøet. Mangfoldighed er godt her, fordi “træningen” virker så meget bedre og udvider vores horisonter så utrolig meget mere, hvis vi rent faktisk spiller rollespil sammen med mennesker, der ikke ligner os og tænker og taler lige som os på alle måder.

En bredere vifte af personer — og større talentmasse til rollespilsmiljøet. Mangfoldighed handler blandt andet om at få flere folk med ved at åbne op og byde velkommen til flere forskellige mennesker. Jo flere folk, jo flere talenter, skarpe hoveder og gode idéer. Det vinder alle på. Det vinder du på.

Plads til dig — med mindre du holder dig inden for meget faste rammer, vil du før eller siden havne i en situation hvor det er dig, der skiller dig ud. Det er en meget behageligere oplevelse, hvis mangfoldighed og rummelighed er den gældende standard.

Moral

Sand freedom of association — flere folk at vælge at hænge ud med gør valget mere meningsfuldt. Da jeg begyndte at spille rollespil for tre årtier siden, lignede stort set alle rollespillerne mig ret meget. Nu hvor jeg har et meget bredere udvalg af potentielle medspillere, er min frihed så meget mere meningsfuld — i det omfang at disse medspillere gider mig og jeg gider dem, naturligvis. For muligheden er ikke tvang, og vores rollespilsmiljø har mange krinkelkroge der tilgodeser mange interesser og mange, meget forskellige mennesker. Det giver frihed, og frihed er en god ting. For os alle sammen.

Adgang til goderne for alle — et inkluderende og mangfoldigt rollespilsmiljø giver alle os mennesker adgang til rollespil, som kunne have lyst til at udvikle en interesse for det. Uden at vi bliver afvist, hverken åbenlyst eller ved at vi bliver behandlet på måder, der får os til at føle os uvelkomne. At enhver kan opsøge OG blive budt velkommen i vidt forskellige former for rollespil er fair — uanset at alle ikke behøver at have lyst til alt.

Solidaritet — det godt at dele, specielt når kagen bliver større af at blive delt. Selv hvis der havde været noget væsentligt at miste, kunne man argumentere for at det ville have været det moralsk rigtige, og i dette tilfælde er der ikke andet at sætte til end den tid det tager at dele og byde velkommen, og måske følelsen af at besidde noget som andre er udelukket fra. Og i dette tilfælde bringer mangfoldighed oven i købet andre goder med sig, som beskrevet ovenfor Derfor er det at dele vores glæde ved rollespil med flere slet og ret det rigtige at gøre.

~ af troelsken på 10. juli 2017.

2 kommentarer to “[Miljøet] Hvorfor mangfoldighed?”

  1. […] (og et halvt) indlæg i en serie af lettere Fastaval-centriske indlæg om Social Justice-type stuff i dansk rollespil. Denne gang om […]

  2. […] var egentlig her, hele serien om mangfoldighed i dansk rollespil startede. Under en diskussion om kultur og (kreativ) klasse på […]

Skriv et svar

 
