De små prinsessers store kamp

Små fordi de er gnomer. Her er en D&D-historie og et eksempel på leg med temaer som sætter spilpersoner på højkant. Når man selv skriver eller tilpasser stuff til sine kampagner, åbner det muligheder for at lege sjove lege.

medusa3

Prinsesse Samitanokurefelta

Imens, på Taladas…

Jeg har en D&D-gruppe som er eventyrere på Dragonlance-settingens andet kontinent, Taladas (jeg har skrevet en smule i den anledning før). Spilpersonerne har base i den uafhængige bystat Malton, som ligger ind imellem en masse magter, og som generelt er et populært valg for tilflugt og eksil. Byen har pt. en middelstort problem med en drage i området, som Vore Helte lidt kom til at vække fra dens dvale.

En vigtig forskel mellem Taladas og standard-dragelansestedet Ansalon er at på Taladas er gnomer ikke inkompetente. De er stadig glade for vildt steampunk shit, men når de bygger en dragefælde, kan den faktisk fange drager. Hvilket sjovt nok er relevant i den nuværende situation. Nu skal jeg ikke præsentere hele gruppen lige her, men to af dem er dog relevante for sagen, minotaur-prinsen Nonus og gnom-præsten Aethanian.

PRINS NONUS er halvt i eksil for alvor, halvt for at finde en måde at tage magten over Malton og slutte byen til Minotaurernes Liga. Det prøver han så på at gøre ved at være en forbistret stor helt, og det er gået ret OK indtil nu. Indtil det med dragen… Han har også opdaget, at det med at faktisk være en helt og beskytte frem for bare erobre faktisk er vigtigt for ham.

AETHANIAN KLANKEMAND er gnom og præst for Reorx (af den første generation i et par århundreder, der faktisk har haft adgang til guddommelig kraft og ikke blot social magt). Han er desuden vildt forelsket i PRINSESSE KILRAMELETICAREMIA, i en grad så han havde støttet hendes forsøg på statskup og derfor endte i eksil ligesom hende. Mens Aethan som sådan er meget godt tilfreds i Malton, er prinsessen ikke til sinds at finde sig i at skulle køle af i et par årtier, så hun er gået i gang med at planlægge sin tilbagevenden, hvor hun vil gennemføre det kup, som i første omgang fejlede. [1] Da Aethan som sagt er vildt forelsket, er han gået med til at hjælpe hende med hendes snedige men egentlig ret skrækkelige plan — vi taler trods alt om borgerkrig i et mægtigt rige (det gnomiske).

Kilra

Prinsesse Kilrameleticaremia

Prinsesse Kilrameleticaremias plan involverer blandt andet at erobre og færdiggøre det ufærdige og forladte flyvende citadel Hvidstensbjerget. Indtil videre har de øvrige spilpersoner været noget u-entusiastiske omkring at lade sig indrullere i prinsessens planer, men for nylig kunne hun sætte trumf på: der er en dragefælde ved Hvidstensbjerget. Med dét, samt med løfter om loot, kunne hun med hjælp fra Aethanian overtale Vore Helte til at hjælpe hende med at bryde ind i en prinse-grav ved bjerget, hvor hun kunne få dels ressourcer, dels oplysninger med hvilke hun vil kunne kapre bjerget for alvor. Der var bare én lille hage ved det, i form af en anden gnom-prinsesse som havde taget bo i de ydre sale af grav-komplekset. En gnom-prinsesse fra forne tider, hvis intriger dengang førte til projektets fald. En gnom-prinsesse, som indgik en pagt med den mørke gud Hiteh for magt, skønhed og udødelighed, og derfor i sidste ende blev til en gorgon (i Monstrous Manual-begreber, en medusa). Denne prinsesse, den legendariske femme fatale Samitanokurefelta, var altså alvorligt i vejen for den noget yngre gnom-prinsesses planer.

Efter en farefuld færd som involverede både sirener og hobgobliner nåede Vore Helte frem til prins Grabandarakkokans grav. Her ventede Kilrameleticaremia og hendes personlige livvagt udenfor, mens Vore Helte gik ind for at sikre området. De kunne beundre monumentet for prinsen, som havde sluttet sig til gnomernes frygtede selvmords-stormtropper, The Company of the Dead, for at kæmpe for sit folk i dets mørkeste stund, og som gav sit liv. Prinsens monument var dog som sagt overtaget af prinsesse Samitanokurefelta, gorgonen. Ved indgangen løb de noget overraskende ind i en gnom i en øjenløs maske, der præsenterede sig som prinsesse Samitanokurefeltas tro tjener Yellomo. Først sendte de ham ind for at hente hende ud for at forhandle, men fik kolde fødder og fangede ham i stedet. De hev masken af ham og konstaterede at han var en normal og seende gnom, der blot bar masken for ikke at blive forstenet af sin elskede prinsesses skønhed. Han slap d med lidt trylleri væk i forvirringen som opstod, da Vore Helte blev angrebet af en statue af en øgle-konge med en hammer-hånd.

Lang historie kort, efter et sammenstød med en clockwork-tjener som netop havde fået sin fjeder trukket færdig op af en vandmølle, blev de angrebet af gorgon-prinsessen som spyttede ild og svang en frygtindgydende tryllestav, og efter en hård kamp fik de has på hende. Og de overlevede også et fireball-selvmordsangreb fra Yellomo, der ville hævne sin prinsesse. Hvorefter de kunne bringe prinsesse Kilrameleticaremia ind, som åbnede prins Grabandarakkokans grav og lagde høflige IOUs for de ting, hun tog… (Jeg har udeladt en god håndfuld ting, men det giver en god idé).

Leg med temaer og karakterer

Udgangspunktet var min fryd ved tanken om en gnomisk medusa med fælder, klokværk og alkymi, der kunne tjene som en mørk spejling af Aethanians elskede gnom-prinsesse. Jeg holder meget af at gøre mine spillere opmærksomme på at deres problemer er problematiske, med mere eller mindre subtile midler. Og hun freakede spillerne ud i tilfredsstillende grad.

Så kom jeg desuden på idéen om den håbløst forelskede, prinsessetilbedende gnom-troldmand Yellomo som en spejling af Aethanian selv, og en illustration af de potentielle konsekvenser ved hans egen tilbedelse af en problematisk prinsesse. Desuden gav det spillerne en modstander at tale med og tænke over, hvor statuer og clockwork ikke er så store konversationalister, og jeg godt kunne regne ud at tingene ville blive stabby, når de rendte ind i gorgonen selv.

Endeligvar det sjovt og karakter-relevant at sætte den heroiske, opofrende gnom-prins og hans monument op som et spejl for minotaur-prinsen som står over for at skulle finde ud af hvad det med at være en helt skal betyde for ham.

Der var også ting til de to sidste spillere at lege med, men det var ikke skrevet direkte ind i dungeon design’et på samme måde, og det var det jeg ville dele i dag.

Principper?

For spejling af spilpersoner i eventyrs-design. Bare mine strøtanker.

FOKUSERET: I praksis bør man nok til kampagne-brug være tilfreds med at ikke alle bliver specifikt spejlet i designet hver gang. At tage 1-2 spillere under behandling er fint, og så kan andre få deres tur det specifikke spejling-i-design-spotlys en anden gang, og “nøjes” med deltagelse og løbende relationer til relevante bipersoner.

ÅBENLYST: Hvis du er for subtil, ender det formentlig som noget, spilleder godter sig over og spillerne ikke nødvendigvis fanger. Ikke alt behøver at blive forklaret og påpeget, men hvis du giver det et skud, bør du nok som udgangspunkt være til at se og forstå.

HÅRDT: Tramp gerne på ømme tæer. Eller formuleret lidt pænere, sigt på der hvor der er konflikter og udviklingsmuligheder i karaktererne. Så er der mere på spil end “bare” at se sig spejlet, og det fører steder hen og peger på er erfaring og udvikling, der er mere end bare XP. Uanset at XP er en fin og glimrende ting, og GP med.

 

 

*****

1: Tårnhøj Intelligence, helt pæn Charisma, Wisdom under stuetemperatur. Og jeg kan afsløre at hun ikke er Lawful Good.

~ af troelsken på 23. april 2018.

En kommentar to “De små prinsessers store kamp”

  1. Den kære Troels er ikke helt forkert med sin observation af Aethans følelser for sin prinsesse. Jeg er klar over at det er et kort referat og kan derfor ikke på nogen retfærdig måde belyse Aethan og hans hensigter. Uanset hvor smuk hendes næse nu en gang ser ud, forsøger Aethan trods alt at finde en diplomatisk løsning på problemerne og at være Reorx’ talerør. Der har ikke været væsentlige uoverensstemmelser (endnu). Hvad deres forskellige alignment så på et senere tidspunkt vil give af problemer. kan jeg kun frygte.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: