Tabte sværd & mundtlig overlevering

I tirsdags spillede jeg Sword Loser af Jackson Tegu sammen med mine venner Marie, Anne og Lotte. Men hvad er “Sword Loser”? Det er et endnu ikke udgivet spil, men kickstarteren er funded (and then some) og planlagt til levering i august 2019. Marie var med til en spiltest, så vi spillede i tirsdags ud fra hvad hun kunne huske (deraf “mundtlig overlevering”). Og det var ret godt! Så mon ikke det bliver virkelig fint, når det kommer fra Jacksons egen hånd?

dav

Sword Loser går ud på at man sidder 2-5 mennesker og fortæller små røverhistorier om Tyngauld, som er virkelig slem til at smide sine sværd væk. Det er fortællespil uden nogen stærk spiller-position — vi fortalte anekdoter, og henviste somme tider til at det var noget, han havde fortalt os. Og som man i visse tilfælde skulle være lidt skeptisk overfor…

Det fungerer således (i denne gren af den mundtlige overlevering) at man starter med at tegne nogle sværd på små lapper papir, som man lægger i en bunke af u-introducerede sværd. Fra den kan man så samle et sværd op (uanset om man selv eller en anden har tegnet det) og fortælle hvordan Tygauld anskaffede det. Når man er færdig, lægger man det så på Tyngaulds hus. Herfra kan man så samle et sværd op og fortælle hvordan Tyngauld mistede det, hvorefter det ryger i bunken af tabte sværd. Eller man kan samle det op fra den u-introducerede bunke og smide det direkte væk, hvis man har lyst. Fortællingerne tog typisk mellem ti sekunder og ti minutter, typisk 3-4 minutter. Mens en anden fortæller, kan man tegne flere sværd, hvis man får lyst, og lægge dem i den u-introducerede bunke. Og alt dette bliver man så ved med, så længe alle morer sig. I løbet af måske halvanden time fik vi fire tegnet 30 sværd (se ovenfor) og fortalt historier om 21 af dem. Jeg tror Tyngauld havde fire sværd tilbage, da vi stoppede.

Simple retningslinjer understøtter sjov fortælling

De vældig simple retningslinjer, som man kan bøje efter behov, gør det nemt og sjovt at fortælle snurrige små historier og lytte til dem. Det er fint at kunne doodle sværd som man lyster, så det ikke kun er når man er PÅ at man bidrager. Retningslinjerne peger spillerne ubesværet i retning af nogle af de grundlæggende principper for velfungerende impro-fortælling.

Løseligt fokus på tema — sværdene og Tyngaulds tendens til at smide dem væk gør at man sammen vender tilbage til de samme temaer, uanset om man en gang imellem kommer på afveje. Det er fint, og resultatet er formentlig mere elegant end hvis det var en hård regel at man SKULLE fortælle helt bestemte ting.

Gen-introduktion — det skaber en følelse af sammenhæng og investering, at man ikke bare hører om den samme person, men også fortæller smid-væk historier om de samme sværd, som tidligere er blevet anskaffet.

Let at bygge videre — det er super nemt at brygge videre på hvad andre deltagere har sagt. Eller hvad man selv har sagt, hvis man føler for at gøre noget mere eller noget bestemt med en bestemt ting. Og det gør at det er usædvanligt nemt at frembringe en organisk, velfungerende gruppe-fortælling.

Der er ikke nogen overordnet spændingskurve. Der kan være små spændingskurver i de enkelte anekdoter, og der er en kurve af ét eller andet i vejen fra tegning over anskaffelse og til fortabelse. Der er lidt af en meta-kurve i at spille sig ind på spillet og hinanden, og så spille til man er mætte, men en overordnet spændingskurve ville man være nødt til at påtvinge spillet — og det tror jeg ville være synd, og spolere mange af de rigtig fine ting, der kommer ud af at lade spillet flyde frit under sine egne vilkår.

Alt i alt er Sword Loser en fantastisk påmindelse om hvor hjælpsomme, simple regler kan være. Jeg glæder mig til at se og spille den endelige form, og finde ud af hvordan Jackson har raffineret spillet. Og jeg glæder mig til søskende-spillet Tool User, hvor man doodler redskaber og fortæller om den geniale Clougil.

Reklamer

~ af troelsken på 17. juni 2019.

2 kommentarer to “Tabte sværd & mundtlig overlevering”

  1. Nu hvor du har fortalt hvordan du har anskaffet spillet, må en anden senere fortælle hvordan du smider det væk.

    Blogosfæren trænger klart til flere fortællinger om spil, der mistes.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: