[Miljøet] Gennem nåleøjet

Om tendenser i årets felt til Fastaval 2020, og lidt om den rutsjebane-tur, håbefulde forfattere tager sig på denne tid af året. Sammenhæng, del 1: Fastaval er en stor, dansk/international rolle- og brætspils-kongres, som hvert år finder sted i påsken. Sammenhæng, del 2: Der var deadline for indlevering af synopser til rollespils-scenarier til Fastaval 2020 var den 24. august. Svarene kom ud den 1. september, og feltet er lige blevet offentliggjort [link]. Ud af 54 synopser er 28 valgt til at blive scenarier på Fastaval. Dette er altsammen mine observationer, ikke proper statistik.[1]

Kamel

Tendenser i indhold

Der er i alt 27 scenarier, som det ser ud lige nu.

BØRN & TEENAGERE: Overvejende men ikke udelukkende teenage-drenge og unge mænd. Her får jeg det til 7-8 ud af 27, hvilket alt andet lige er en hel del, emnet taget i betragtning. Og jeg ved at adskillige synopser i samme dur er blevet valgt fra, så det er ikke bare de scenarieansvarliges kæphest. Det er helt klart den ting som springer mig mest i øjnene, når jeg kigger ned over feltet. Jeg er også selv med på moden.

HØJKULTUR VS. POPKULTUR: Det er lidt svært at sige meget klart ud fra de korte introer, for en del af dem vil være mellemting, eller primært i den ene lejr men med et stærkt element fra den anden. Masser af de “pop-kulturelle” scenarier vil utvivlsomt kunne give stærke æstetiske og følelsesmæssige oplevelser! Det håber jeg blandt andet på med mit eget, som i denne sammenhæng klart er popkultur. Ud fra mit skøn har vi omtrent 10 scenarier som giver mig primært højkulturelle vibes, 13 som giver mig primært popkulturelle vibes og fire hvor de ret klart ligger mellem de to. Jeg ser tre deciderede system-scenarier (alle på popkultur-siden) og en masse andre som formentlig har for mange regler og mekanikker til at kunne kalde sig decideret systemløse, men som ikke heller har helt nok stat-blocks til at være fuldtonede systemscenarier. Året læner sig måske en smule til den popkulturelle side, men popkultur med kunstneriske ambitioner og højkultur med pop-referencer er ret karakteristisk for de seneste års Fastaval-scenarier, og det er egentlig en profil, jeg er glad for.

FANTASY, SCIENCE FICTION & HORROR: Inden for genre fiction/pop-kultur er fantasy ret dominerende, men med ret forskellige slags fantasy. Dark fantasy, komisk, sword & sorcery (hej!), gritty politisk. Horror kommer ind med en fin andenplads, igen med ret varieret stil og indhold, og et par crossovers med Fantasy. Science fiction står svagt, med kun tre scenarier, hvoraf to er science fantasy. Det hårdeste sci-fi i årets felt er et Paranoia-scenarie med stærke komiske træk…

DANS: Jeg ser to danse-scenarier. Det er måske ikke helt nok til at udbrede sig om (løselig) statistik og tendenser, men jeg synes at det er fedt at der er mere end et!

Hvad ellers? Kan du se noget, så lad os høre.

Tendenser i forfattere

ERFARING: Der er i alt 32 forfattere i feltet. 9 er debutanter (i Fastaval-sammenhæng), 15 er mellem-erfarne (ca. 2-4 Fastaval premiere-scenarier under bæltet, men nogle, som f. eks. Jason Morningstar, er monstrøst erfarne, hvis vi regner andre sammenhænge med), og 8 er garvede, arrede, vejrbidte Fastaval-veteraner. Det virker umiddelbart rimelig balanceret — jeg er glad for at se at der er en rimelig mængde debutanter, og at de garvede ikke fylder for meget (let nok for mig at sige nu da jeg selv, udpræget garvet, kom med). De 9 debutanter udgør 28%, hvilket virker ganske rimeligt.

DANSKE/UDENLANDSKE: Der er syv udenlandske forfattere, forstået som folk hvor man kan forvente at scenariets første version vil blive skrevet på et andet sprog end dansk — uanset at nogle af dem givetvis vil blive helt eller delvist oversat til dansk. Det er 21%, vel inden for den ganske brede margin, der i min bog kunne være rimelig.

KØN: 7 kvinder ud af 32 forfattere, 22%. 3 af 9 debutanter er kvinder, hvilket i sig selv lyder meget godt — vækst! frisk blod! På den anden side vil det dog også sige at andelen af kvinder, der vender tilbage, er meget lav.  Hvis vi regner debutanterne fra, er der 17% kvinder blandt mellem-erfarne og garvede (eller for at være præcis, 0% af dem er “garvede” efter min arbejds-definition), og det er sgu lidt på den lave side i forhold til hvad jeg gerne ville se. Alle fire tilbagevendende kvindelige forfattere er folk, jeg er rigtig glad for at se i feltet! Jeg ville bare ønske at vi havde lidt bedre fat i kvindelige scenarieforfattere med erfaring. Man kunne indvende at vi er ude i noget small sample statistics her …men dels er dette ikke proper statistik, dels er de små tal lissom problemet!

EDIT: Ann talte og sjussede, så jeg citerer hende.

Jeg gik i arkivet (Alexandria) og fandt ud af at antallet af kvinder der skriver til Fastaval har ligget stabilt på 9-10 siden 2016. Nogle år har feltet startet med 10-11, men sluttallet har været mindre fordi der er faldet et eller flere scenarier fra undervejs. Hvis man tæller alle forfatterne på #feminisme med, så er der sygt mange i 2016, men jeg talte kun redaktørerne med. Ellers giver tallet for det år ingen mening.

Men et dyk fra 9-10 kvinder til kun 7 er ret markant i et felt på [27] scenarier.

Jeg gik et par år længere tilbage, bare for sjov og fandt at der der var hele 12 kvinder i 2015, 11 i 2014 og så dalede det ellers bare. I 2005 var der kun to.

Og Marie Oscilowski siger at andelen af kvindelige deltagere på Fastaval i 2019 var lige under 30%.

Kan I ellers se noget her? Jeg kunne være nysgerrig på f. eks. landsdele for danske forfattere, men mangler oplysninger for mange af forfatterne.

Rollespil og brætspil

I år blev der indleveret 54 rollespils-synopser, mod 56 sidste år — et udsving som er for lille til at konkludere noget på den baggrund som sådan. High score var vist i 2014, hvor der kom 70 synopser — mange nok til at det er værd at hæfte sig ved at der var flere på det tidspunkt. Snævert set har jeg det OK med at odds for at komme med ikke er HELT så skrækindjagende nu som ved 70 synopser.

Til sammenligning kom der i år 133 synopser til Fastaval-brætspil. Det er ikke bare dramatisk mange flere end rollespils-synopserne, det er også en massiv forøgelse i forhold til sidste års 84 synopser. Her er oddsene ved at blive virkelig faretruende og nåleøjet virkelig småt, men øj hvor de rykker! Det bliver spændende at følge.

.

gennem nåleøjet

Der er en form for gambling involveret i at indlevere synopser til Fastaval-rollespil. Jo mere arbejde og hjerteblod du har lagt i din synopse, jo bedre er dine chancer sådan helt generelt. Men jo mere arbejde og hjerteblod, jo surere er det også at blive afvist. Og hjerteblod kan være en dobbelt fælde, for hvis din synopse drypper af MEGET store mængder af åbenlyst hjerteblod, kan det vække mistanke hos de scenarieansvarlige om at forfatteren vil have svært ved at holde hovedet koldt omkring design-valg.[2]

Så kan du i stedet fyre en eller flere ikke særlig gennemarbejdede synopser af for spilprojekter, som du ikke på forhånd har udviklet noget videre på — og så er dine odds for at komme igennem ret dårlige.[3] At skrive et scenarie er en betragtelig forpligtelse at påtage sig, og hvor fedt er det at gøre, hvis du ikke føler noget særligt for sagen?

Ydermere er der spørgsmålet om hvor højt barren ligger i forhold til din erfaring. Hvis du er ung og grøn, er du oppe imod et skræmmende felt af langt mere erfarne forfattere. Og hvis du ER erfaren, skal du klavre over en stadig stigende barre — for at sikre fornyelse tilstræber de ansvarlige at ramme en blanding af helt nye, mellem-erfarne og gamle rotter. Med andre ord er det ikke nødvendigvis godt nok at gøre det lige så godt som sidst. Historien har vist at selv feterede superstjerner kan få afvist synopser.[4]

Skræk og rædsel?

Alt dette er ikke for at sige at livet som Fastaval scenarieforfatter er skrækkeligt hårdt. Eller, ikke kun.[5] Sagen er at når man har indleveret sin synopse og venter, er det ret let at køre sig selv op. Selv for de af os som ikke er SÅ tilbøjelige til flammende lidenskaber i forbindelse med spil kan det være svært at holde pulsen helt i ro, når der er kommet en mail fra de scenarieansvarlige.

Det er selvfølgelig også ekstra high stakes for de folk, for hvem alternativerne til Fastaval ikke rigtig tæller. På baggrund af Fastavals prestige og stærke kreative miljø kan jeg egentlig godt forstå det — men jeg bliver nu altså også glad, hver gang jeg ser Fastaval-forfattere (om de så lige kom med i år eller ej!) skrive andre steder, hvad end det er Blackbox Cph, Viking-Con eller noget helt tredie, i landet eller udenfor.

Squee!

Alt dette skal ikke skygge for at jeg er ret oppe over feltet. Og ikke KUN fordi jeg selv er med i det — uanset at jeg har ret store forventninger til hvad der kommer ud af Tidevandets Tempel, mit eget 5E sword & sorcery dungeon crawl + storygame. Her er et par af de ting, som jeg er særligt oppe over (og det ville blive for omfattende at begejstres over alle de ting, jeg er begejstret over).

Natten til Europa. Ann har tidligere blæst mine sokker ret grundigt af, bl. a. med Vi var hvepse og I Don’t Like Mondays. Natten til Europa lyder kunstnerisk ambitiøst på en virkelig lovende måde, og jeg er vældig spændt på at se, hvad der kommer ud af det.

En dårlig fabel. Ingrid er debutant, og fablen ligner simpelthen et utrolig charmerende oplæg til en novelle — skarp og begrænset.

Tusmørke. Jeg har deltaget i en tidlig test af Mads scenarie, og helt fra start var det smukt og spændende spil. Men udover at det er et oplæg til fine oplevelser, så gør det grundlæggende interessante skubbe-til-grænserne-for-hvad-mediet-kan ting med mysterier og ting, spillerne ikke ved og måske aldrig finder ud af — men som er virkelige i deres skjul. Og så er jeg spændt på at se, hvad han finder ud af med hensyn til titlen, hvis ikke den dystre stemning skal drukne i popkultur-referencer til glitrende vampyrer…

.

*****

1: Jeg er for doven til at sortere ikke-premiere-scenarier fra listerne for de sidste fem år og sammenligne detaljeret med dem — men er du vildt energisk, er jeg meget interesseret i hvad du ser! 

2: Plus at overvældende strømme af udstillet hjerteblod kan virke som en art følelsesmæssig afpresning — hvilket jeg ikke ville være glad for som scenarieansvarlig. Var. 

3: Spredehagl med flere synopser er i øvrigt ikke nødvendigvis nogen god idé. Mere end to synopser lugter af manglende commitment til dine idéer, og ved to synopser vil jeg skyde på ca. samme chance for at komme igennem med én af dem, som for at få en enkelt igennem, hvis du har indleveret én. Plus en lille, rædselsvækkende chance for at begge dine synopser bliver antaget. Den faldt jeg i i 2014, og det var pænt crazy! 

4: Selv jeg! Trojanerinder skulle have været på Fastaval 2017. 

5: Uden i øvrigt at sammenligne med børnefødsler er det HELT FANTASTISK at skrive scenarie til Fastaval!!! 

Reklamer

~ af troelsken på 11. september 2019.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: