Rollespil i coronaens tid, del 2

…om rollespil online.

Som så mange andre bordrollespillere er jeg gået i gang med at se hvad der kan lade sig gøre online. Jeg har set en del på facebook om folk der spiller online. Jeg er også gået i gang med at udforske & fundere over hvad grænserne er; hvad online-formater er mere og mindre gode til. Det har jeg ikke set nær så meget om, så her vil jeg tillade mig at udbrede mig noget (Johs har også skrevet lidt men godt).

Dette er del 2, del 1 var om at gøre ansigt-til-ansigt bordrollespil så hygiejnisk som muligt og ikke i direkte modstrid med sundhedsmyndighedernes råd. Ikke “lodret i modstrid” er dog ikke det samme som “smart”, så hvad jeg kommer til at spille i nær fremtid bliver overvældende online. Og nu har jeg prøvet lidt af hvert. So here goes.

16cholera-600

Så hold dog afstand!

teknik

VIDEOCHAT. I min bog skal der videochat til, for at jeg rigtig gider at tage mig besværet med at spille bordrollespil over nettet. I nogle formater er der lagt op til at man deler stemme-chat og så bruger øjnene på at kigge på kort, figurer, tekst eller whatever, men altså, hvis man skal have bare en DEL af det specifikt fede ved bordrollespil med online, så kræver det altså adgang til så meget som muligt af sine medspilleres mimik.

Der er generelt to former for præsentation, gallery view hvor alle deltagere bliver vist lige meget, og speaker view hvor den som taler bliver vist stort, og de andre er frimærkestørrelse. Generelt foretrækker jeg gallery til bordrollespil, men det må vist være en smagssag.

Videochat er sårbart for tekniske afbrydelser og kamera/mikrofon-udfald. I min erfaring er det en god vane at hvis man har problemer med at blive set/hørt i et videoopkald, kan man lige så godt først som sidst gå ud og gå ind igen (og så lige sikre sig at kamera og mikrofon er tændt). Hvis der stadig er problemer, kan man blive nødt til at afbryde for troubleshooting, skifte platform eller whatever — men prøv lige at genstarte før du går i panik.

TEKST.  Tekst-chat er langsommere, men man kan gå tilbage og se hvad der er blevet sagt. I min bog er det mest bordrollespils-anvendeligt som supplement til tale, til at forhøre sig om teknik og som leveringsmekanisme for billeder og andre filer.

TERNINGER (/kort mm). Der er en del muligheder tilgængelige for at have internettet til at rulle terninger for sig. Eller trække kort, eller whatever. Så indtaster man typisk en eller anden kommando i en tekst-chat og får et resultat retur, typisk med mellemregninger. Det er fint nok, men hvis man har grundlæggende tillid til hinanden, kan man også bruge tillids-teknologi. Dvs. at man ruller terninger hjemme på sit eget bord og så siger hvad man har rullet. Det har jeg egentlig ret fine erfaringer med.

TAKTISK BORDPLADE — det er en fin ting, selv om det ikke er min ting. Hvis det er vigtigt, er Roll20 nok din ven. Jeg gider det hverken over nettet eller hjemme på bordet — alting går ned i fart, når ting begynder at gå op i fem-fods-felter. Derfor er jeg sikker på at andre end jeg er meget bedre til at give råd om hvordan man gør det godt.

SOUNDTRACK. Online bordrollespil har ift. fysisk bordrollespil lidt problemer med rigtig at få stemningen op og køre, og her kan et soundtrack hjælpe, enten med musik eller med stemnings-lyde. Man skal dog VIRKELIG passe på med det, hvis nogle af deltagerne ikke har top notch lyd — så kan det gøre det sværere at høre hinanden tale, og det er ligesom grundlaget for at det overhovedet er nogetsomhelst.

platforme

Helt generelt kan jeg stærkt anbefale at tage en prøvetur på en platform FØR man skal spille, så den almindelige fumlen rundt og finden ud af ting ikke spolerer faktisk spil.

PLAY BY EMAIL. Et langsomt tekstformat, hvor man udveksler mails på en struktureret måde. Det kan være frustrerende fordi det er så langsomt, og det er svært at have en samtale hvor man reagerer på hinanden, men til gengæld er det teknisk robust. Ikke mindst har det den fordel, at det er et perfekt oplæg til at dagdrømme. Læs noget om et corona-eksempel her.

GOOGLE HANGOUTS/MESSENGER. De generiske internet-samtaleplatforme knyttet til de store, kommercielle aktører. Man kan tale sammen i videochat og sende billeder/beskeder i tekst-chat. Det er rimelig primitivt, men gør jobbet og er let at komme i gang med. Jeg har spillet med begge dele (se om Mutant Crawl Classics i messenger), og det er fint. Messenger giver bedre mulighed for gallery view, mens hangouts har en indbygget diceroller i tekst-chatten. Det har dog klart været i Messenger at vi har rullet flest terninger — vha tillids-teknologi. Hangouts/messenger er gratis, på den dér måde hvor du sælger din sjæl til internet-giganterne, og det kræver at du har en konto hos den respektive dæmon-fyrste.

DISCORD er en gamer stemme-og-tekst-chat platform som er beregnet til at være kontakt/støtte til grupper, der spiller whatever spil over internettet. Der er en lidt større pukkel af teknik at få til at virke end ved hangouts/messenger, men man får også lidt mere for besværet — mulighed for flere, separate tekst- og stemmekanaler, udmærket videochat som kan køre ved siden af andet, terninge- og andre bots (f. eks terningerulleren DiceParser) som er integreret i tekst-chat og lige lidt federe end hangouts’ indbyggede, mm.

Discord er rimelig populært, og en del internet-rollespils-mødesteder er Discord-baserede, f. eks. tilknyttet Pen and Paper DK og Fastaval in Cyberspace. Hvis du vil igang med Discord og ikke er teknisk anlagt, kan jeg varmt anbefale at få en som kender det til at vise sig teknikken — det reducerer kraftigt risikoen for at du kommer til at smide din computer ud ad vinduet. Havde Mads ikke hjulpet mig, er der en god chance for at den bærbare var blevet kylet ud af vinduet… Discord er gratis, men man kan købe abonnement på en mere liret udgave.

Mit arbejds-team har i øvrigt udnævnt mig til social internet-vært, fordi jeg som rollespiller forventes at have styr på den slags. Jeg har hostet et par fredagsbarer og fyraftenskaffer for mit team på Discord.

ROLL20. D&D-orienteret men ikke D&D-specifikt. Hvis du vil have egentlige online character sheets til større, kommercielle rollespilssystemer, hvis du vil have taktiske kort som du kan rykke figurer rundt på mm., så er Roll20 for dig. Det er som udgangspunkt gratis, men man kan tilkøbe en masse moduler for at få ekstra funktionalitet, scenarier mm.

Indtil videre synes jeg at den tekniske pukkel har været større end Discords og MEGET større end hangouts/messenger. Klart den mest avancerede platform, jeg har haft gang i, og desværre indtil videre også den mest irriterende. Men der er godt godter her, så jeg giver det nok et skud eller to til, før jeg opgiver.

ZOOM. Det er den hotte arbejds-møde-internet-ting for selvstændige, mindre firmaer, akademikere mm. Det har vist lidt sikkerheds-issues, og hvis ikke en af deltagerne har en betalt konto, bliver man sparket af efter 40 minutter. Til gengæld har Zoom også klart den bedste kvalitet videochat, som jeg har prøvet indtil nu. Og det er jo rimelig vigtigt.

Ulemper

…ved online bordrollespil. Jeg har set ganske mange, som i forsøg på at få folk til at tage sig sammen og udskifte ansigt-til-ansigt rollespil med online har sagt at folk bare kan spille online. Dette kan føre til unødvendige skuffelser, hvis folk forventer af online bordrollespil at det kan ting, som det ikke kan. Derfor er det en god idé at gå ind til det med realistiske og vel afstemte forventninger.

FYSISK SPIL. Selv hvis man ikke rører så meget ved hinanden, er kropssprog og undertoner noget af det, der tilføjer rigtig mange nuancer i kommunikationen til bordrollespil. Og det har sgu ikke optimale vilkår på internettet endnu. Udover at de følelsesmæssige lag i samtalen har meget mindre båndbredde at udfolde sig på, så er selv den bedste videochat ikke en naturlig samtale. Blandt andet skal man stramme sig seriøst an med mikrofon-disciplin, hvis ikke det med at afbryde hinanden skal være et rigtig stort problem.

INTENSITET/STEMNING. Helt ærligt, hvis du forventer fuldt drøn på følelser, stemning, uhygge osv., så bliver du skuffet over online rollespil. Skru forventningerne ganske meget ned på disse områder, og så kan det være at du bliver glædeligt overrasket.

60% HYGGE. Meget videnskabeligt og evidensbaseret vil jeg anslå at du kan regne med at få 60% af den hygge ud af online rollespil, som du ville have fået ud af faktisk at sidde omkring et bord med dine venner. Hvis du regner med at få 90-100%, så bliver du nok skuffet.

Fordele

Det er ikke skidt det hele. Der er nogle ting som online bordrollespil gør rigtig godt.

HISTORIEFORTÆLLING. Selve det at fortælle en historie sammen er fint understøttet. På den konto er online bordrollespil ikke henvist til at være æstetisk uambitiøs underholdning — man kan faktisk godt gå efter at være artsy, hvis man fokuserer på fortælling over intense følelser. (Intet ondt dermed sagt om underholdning.)

SMITTER IKKE — i alt fald ikke med bio-virus. Og det er jo ligesom ret relevant i disse tider.[1]

KRÆVER IKKE TRANSPORT. Afstand online måles højest i tidszoner, og den fysiske transporttid kan man spare. Når nu jeg alligevel af omstændighederne er blevet tvunget ud i online-bordrollespil, har jeg alvorligt leget med tanken om at spille online med nogle af mine nordamerikanske venner. (Frederik i Stockholm, jeg ved godt at jeg skød dig halv-hårdt ned da du foreslog online storygame; jeg er ved at vænne mig til tanken.)

60% HYGGE. Hvis alternativet er ingenting, eller at løbe en måske lidt fjollet risiko OG stresse over hygiejne, så kan man RENT FAKTISK få 60% af hyggen ved at spille rollespil med sine venner. Og det er 60% mere end de 0% som er alternativet.

.

*****

1: Jeg er for øvrigt gået hen og blevet virkelig træt af udtrykket “i disse corona-tider”. Virkelig! Dette indlægs titel er overlevet fordi det er en del 2, og titlen på del 1 var en litterær reference som jeg fandt morsom for et par uger siden. 

 

~ af troelsken på 7. april 2020.

2 kommentarer to “Rollespil i coronaens tid, del 2”

  1. Rigtig god pointe med at sætte forventningerne efter formatet. Det bedste rollespil er jo det, man får spillet.

    Jeg spillede Microscope over Hangout for et par år siden, det var godt til formatet. Man kan sikkert snige lidt mere intensitet og hygge ind ved ikke at sidde ved skrivebordet i lysstofrørets skær, men at flytte den bærbare over i sofaen med et par hyggespots, tekrus og uldne sokker.

    Måske kan man eksperimentere med at videoformatet og teknikfnidder er en del af fiktionen?

    Maliks …and Good riddance! har en scene, hvor spillerne tekstchatter med hinanden. Sluk kameraet og brug chatten til en scene.

    • Microscope lyder som et spil, der godt kunne holde til det! Man skal måske lige holde tungen en lille smule mere i munden mht. tidslinjen (eller have et google doc eller noget), men det lyder ikke tosset.

      Jeg tror mere at intensiteten kommer af den personlige kontakt, men mht. hygge, så har du ret i at man sikkert kan gøre det mindre ringe ved at hygge lidt om sig selv — specielt hvis alle gør det, og lidt af det er synligt i videochatten. Så er det noget, man har sammen.

      Vedr. videochat som optræder i fiktionen — for nylig spillede jeg The Drinklings online med en af mine grupper (Tolkien- og CS Lewis-agtige britiske akademikere i 30’ne holder pub-møder om at skrive fantastik), og i den sidste scene var vi litteraturkritikere i 2020 som skulle have været til en corona-aflyst konference og i stedet holdt videokonference-møde om vores litterære interesse i The Drinklings. 🙂

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: