[FVL’08] Kvinden, der var

Det har jo nok ikke gået særlig manges næser forbi, at aflevering af synops til Fastaval ’08 er lige for døren. Vi (Peter F og Morten Greis) sendte selv vores synops afsted for 1½ uge siden, og har netop overstået vores første scenarieskrivningsweekend, som har været en langt større succes end nogen af os havde turde håbe på. Foreløbigt ser det ud til at vi nu har fået lagt strukturen fast, blevet enige om hvor vi vil hen med vores fortælling, og er samtidig kommet ret langt med de formmæssige og spilmekaniske elementer.

Uden mere selvforherligelse vil vi her præsentere vores synops, som det rent faktisk lykkedes os at skære ned til en side (der er dog sket nogle ændringer af vores idé siden den blev skrevet):

Synops til Fastaval ’08

Kvinden der var

Pitch: Fem mennesker mødes en aften for fælles at fastholde mindet om en kvinde, der har spillet en særlig rolle i hver af deres liv.

Ideen: Ideen er at stille en struktur og et rum til rådighed hvori spillerne kan skabe deres egen historie. Vores scenaries fortælling skal udspille sig i tre lag. Spillernes roller er hhv. fem mennesker, der mødes for at mindes kvinden der var, og så en sjette, som spiller kvinden. Igennem scenariet vil de fem af spillerne selv danne deres egen rolle igennem fortællingen, samtidig med de også skaber en fortælling om deres indbyrdes forhold samt forholdet til kvinden der var. Den sjette spiller vil bevæge sig igennem scenariet som et minde – det ene øjeblik håndfast og præsent, det næste flygtigt og kun mulig at fange i øjenkrogen.

Ved at tage udgangspunkt i de erfaringer vi og andre har gjort med så forskellige ting som Auto de fe, Tvivl, Memoratoriet og Ars Armandi-systemet vil vi skabe en spilmekanik, som gør det muligt at strukture fortællingen som før nævnt, samtidig med vi vil udforske og udfordre følgende elementer i rollespilsmediet:

Den fysiske kontakt: I ‘nutids-scener’ vil spillerne kun kunne kommunikere med kvinden, når hun står bag dem, samtidig med denne rolle til gengæld kan benytte sig af ars armandi-lignende fysisk kontakt; håbet er at sætte fokus på hvor meget der potentielt kan ligge i den fysiske kontakt i bordrollespil.

Kærlighedsbegrebet: I vores optik har kærlighedsbegrebet i rollespil været næsten fuldstændig domineret af den erotiske kærlighed. Vi ønsker at udforske dette emne mere facetteret ved at indskrive karaktererne i roller som faderen, veninden m.v. ift. kvinden, idet de fordre en anden tilgang til kærlighedsbegrebet, end den vi ser som den traditionelle.

En-mands-kvinde rollen: De fleste kvinderoller indenfor vores scenarietradition er skrevet af mænd, og bærer desværre præg af det. De bliver mænds syn på kvinder i stedet for kvinder. Vi vil udfordre denne tilgang ved at skrive fire roller som mænd (faderen, broderen, elskeren, vennen) og derefter erstatte alle kønsbestemte personlige stedord med hunkønnede, hvilket giver en karakterpulje på samlet 9 (8+1), hvor af kun seks skal i spil. Ideen er at der derved opstår en større lighed i forholdet mellem proaktive og reaktive elementer i rollerne, samtidig med formen vil virke givende ift. vores ønske om i høj grad at lade rollerne skabes i spillet.

Reklamer

~ af pfallesen på 30. september 2007.

3 kommentarer to “[FVL’08] Kvinden, der var”

  1. Jeg hjerter Kvinden der var.

    Det lyder som det con-scenarie, jeg aldrig var klar over, at jeg savnede inderligt.

    Og så fordi anne ikke stoler på tal: Der kommer altså til at være dobbelbookede roller – altså sådan at (f.eks.) både broderen og søsteren eller elskeren og elskerinden er i spil?

  2. Jeps… Potentielt kan en gruppe bestå af faderen, moderen, søsteren og broderen. Og efter overvejelser er Morten og jeg nået frem til, der kun skal være 5 spillere i alt.

  3. Hej Peter og Morten

    Hvordan bliver kvinderollerne til kvinder ved at i skriver manderoller og “vupti” erstatter nogle ord? De bliver mande-kvinder istedet for “mænds syn på kvinder”-kvinder.

    Udover den lille mislyd i jeres præsentering lyder det svedigt. Det er fedt at bruge det fysiske (især det intime) i bord-rollespil også.

    Kommer der (pretty please) forbudt/”forkert” kærlighed i spil i relationerne til kvinden?

    Jonas

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: