Chaotic Evil?

Boss_smiley

Hiteh tilsmiler dig!

Jeg kører i privaten en kampagne sat i D&D Dragonlance sub-settingen Taladas, og en af kampagne-hovedskurken er kulten til Hiteh, gud for løgnere og uærlige købmænd. Hiteh er Chaotic Evil. Nu er alignment som udgangspunkt ikke noget jeg går vildt op i udover som pejlemærke for at sammensætte parties som ikke bliver FOR vildt usammenhængende, men stadigvæk har det været et mål for mig at prøve at holde mig fra standard-modellen af hyper-autoritære, hyper-hierarkiske, hyper-disciplinerede Lawful Evil overlords, når det drejede sig om Hiteh-kulten — der er andre, som kan lyde dén beskrivelse. Jeg famlede lidt efter tonen indtil jeg fik et greb om det lokale overhoved for Hiteh-kulten. Venia var (og er for så vidt, skønt hun flygtede for nylig) hustru for en ambitiøs men ikke vildt smart købmand, Jorkan, som hun kørte frem foran sig ved at bekæmpe hans konkurrenter ved hjælp af intriger og trolddom, samtidig med at hun samlede en kult ud af lokale elementer, som havde (ofte legitime) grunde til utilfredshed med status quo, såsom byens rottefænger-laug.

What would Donald Trump do?

Men selv om hun nok kommer tilbage, så kunne det være rart at have en mere generalisérbar tommelfingerregel, og den snublede jeg så over i en klumme af Rune Lykkeberg i lørdagens Information om den truende handelskrig, hvorfra dette lille citat stammer:

Vi har vænnet os til, at Trump forestiller sig verden som et slagsmål. Han opererer ikke med den præmis, at en forhandling kan føre til fremskridt for begge parter. Idealet er vinderen, og hvis der skal være en vinder, skal der også være en taber. Nogle skal have bank.

Da jeg her til aften kom til at tænke på den og på Taladas-kampagnen inden for et par minutter af hinanden, faldt der pludselig ting på plads. Her er et generaliserbart princip for ikke-velorganiseret ondskab, som ikke kun består af åbenlyse, hæmningsløse voldspykopater. Idéen om at alting er nulsums-spil. At alt er konflikter, og hvis ikke der er nogen som åbenlyst får tæv, så er det fordi nogen er ved at blive snydt på det lumskeste. I det verdenssyn er det ikke en reel mulighed at have situationer hvor alle vinder, eller alle taber. Det er kun noget, som naive tåber tror, TABERE. Det behøver man jo sådan set ikke at være et savlende tentakel-monster for at mene, men det er en OK retningslinje for en vis slags uregerlig ondskab i både stort og småt.

Så tak for det, Donald Trump. Du har lige gjort det en lille smule nemmere at spille Dungeons & Dragons.

~ af troelsken på 14. marts 2018.

2 kommentarer to “Chaotic Evil?”

  1. Der er intet som er så skidt så det ikke er godt for noget 🙂

  2. […] en D&D-gruppe som er eventyrere på Dragonlance-settingens andet kontinent, Taladas (jeg har skrevet en smule i den anledning før). Spilpersonerne har base i den uafhængige bystat Malton, som ligger ind imellem en masse magter, […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: