[Miljøet] Scenarie-konkurrencer former scenarier

The Fastaval freeform scenario form is an unusual one with many compelling features. Its size, its customs, its very strange conventions about authorship, responsibilities and constraints, the distortion of the form that the Fastaval competition causes – all very fun.

-fra Vincent Bakers blog

Og også lidt om rollespils-nationalkarakter.

De store konkurrencer på de danske conner udøver noget interessant indflydelse på de scenarier, som skrives til connerne. Kom nu, Troels, kan jeg næsten høre jer sige, indrøm nu bare at det er Otto-konkurrencen, du taler om! Nix, det er det faktisk kun sekundært, omend der også er masser af ting at sige om pingvin-ræset. Lige nu er det faktisk Viking-Cons scenarie-konkurrence, jeg tænker på.

VC

Konceptet er simpelt nok: Dommerkomitéen udvælger det scenarie, som de mener er det mest lysende eksempel på fremragende dansk scenarieskrivning mellem alle de scenarier, som kører på Viking-Con 2014, og vinderen får en billet til den amerikanske con Dreamation, 19.-22. februar 2015 …inklusive fly-billet. Der kan sejrherren så sprede skrækken for nordisk/dansk rollespils navn og rygte. Ikke overraskende vil jeg rigtig, rigtig gerne vinde den billet.

.

Distortion

Hvad har det så af konsekvenser? Dels kan de nok få en del folk til at stramme sig en anelse mere an, end de ellers nok ville have gjort, hvilket er den skumle bagtanke med konkurrencen. Dels, og her bliver det interessant, skubber det folk i retning af at skrive noget, som de mener kan repræsentere nordisk/dansk rollespil overfor amerikanerne. I konkurrence-oplægget står det direkte…

En note til at vinde den der flybillet

Hvis man skriver ind i håbet om at vinde konkurrencen, så er der lige en enkelt meget praktisk ting man skal holde sig for øjet. Vi flyver en dansk forfattere til en amerikansk con for at vise noget, som danske rollespil kan. Derfor bør man holde sig fra kommercielle systemer udviklet i staterne, hvad end vi snakker Dungeons & Dragons eller Apocalypse World. De er velkomne på selve connen, men det giver ikke meget mening at sende den slags scenarier til USA for at sige ”se, hvad vi kan”.

Det sagt så er der ikke nogen rigtig eller forkert måde at lave ”dansk rollespil” på. Det skal ikke være følsom social-realisme for at vinde, der er åbent for både terninger og andre skøre idéer.

Og her skal det lige indskydes, at stort set alt bare tilnærmelsesvis succesfuldt amerikansk rollespil er udgivet, det er ganske enkelt amerikansk rollespilskulturs kriterie for, om et rollespil er nogenlunde seriøst. Den ene nævneværdige undtagelse er John Harpers Lady Blackbird, som blandt andet har inspireret Mass Effect 2157, som blev skrevet til Fastaval 2014.

Det vil sige, at VC-forfattere har et konkret og stærkt incitament til at holde amerikansk indflydelse ude af deres spil. Når man tænker på, hvor meget rollespils-indflydelse, der er udgået fra USA i form af både de klassiske store, gamle systemer OG indie-bølgen, så er det faktisk et ret væsentligt benspænd.

Min distortion

Jeg har to scenarie-idéer, jeg aktivt arbejder på for tiden. Det ene er et seriøst relationship drama med zombier, inspireret af John Ajvide Lindquists socialrealistiske zombie-roman “Håndteringen af udøde”, den anden er blodigt præ-Tolkien fantasy drama med vægt på spillernes medskabelse, inspireret af Lord Dunsanys fantastiske noveller, under arbejdstitlen Dunsains Børn. De er begge gode idéer, og begge kommer til at blive skrevet, ingen tvivl om det.

Oprindeligt havde jeg tænkt mig at sende Dunsains Børn til Viking-Con. Det ligger ret lige for, og det er ret meget et scenarie, som vokser ud af Viking-Con-traditionen. For lige at opregne rollespils-forlæggene for Dunsains Børn:

  • Mads E Kirchhoffs Mod Stjernerne og Skumring, som kørte på Viking-Con i 2012 og 2013.
  • Anne Vinkels Byen Melolonthinae (AKA “Billeby”), som kørte på Con2 og Vintersol i 2012.
  • Lærke Hvid Pedersens Verona, som kørte på Con2 i 2013.
  • Mine og Morten Greis’ Legenden Om…-scenarier, 1-5,  som kørte på Viking-Con fra 2008 til 2012.

Og så den, der vælter læsset:

Dunsains Børn er et AW-hack. Det gør nogle ting ret meget anderledes end AW, og anvender fortælleteknikker på en måde, som AW ikke gør, og sigter mod at optimere single-session kapow, hvor AW er et kampagnespil, som skal bruge et par spilgange til at komme helt op i fart. Men ikke desto mindre. Byen Melolonthinae er også et AW-hack, fra hvilken jeg blandt andet tager de grundlæggende greb i single-session AW. Det er sådan set ikke første gang, jeg gør det, for Legenden Om… V er sådan set også et AW-hack. LOI og LOII trak på D&D 4th, mens LOIII og LOIV var hacket fra Gumshoe, som også er amerikansk. Veronas konfliktsystem er pænt indie-agtigt (omend det in all fairness ikke er de amerikansk-inspirerede dele af Verona, jeg er inspireret af). Og for øvrigt trækker Mod Stjernerne/Skumring ikke så lidt på Jason Morningstars Fiasco.

Det er ganske rigtigt temmelig meget amerikansk indflydelse, men det sådan set også en ret stor mængde dansk con-rollespil. Og vi snakker ikke om scenarier slet og ret kørt i amerikanske systemer, vi snakker om spil, som har været på (ret omfattende) rov i amerikanske værktøjskasser. Og dette her er ikke en på nogen måde udtømmende liste over amerikansk indflydelse på nyere danske con-scenarier(!), det er bare de umiddelbare indflydelser på Dunsains Børn. Ville de scenarier være blevet skrevet under indflydelse af denne konkurrence? Måske, men det er mindre sandsynligt. Og nu har jeg selv tænkt mig at skrive om zombier og gamle mennesker i det Sydfynske Øhav til VC33, for jeg vil satanædeogbroderemig gerne vinde den billet! Og dén idé er Nyt Nordisk Rollespil med ramsløg og det hele.

Det betyder ikke død og glemsel for Dunsains Børn, for det bliver bomben og jeg er snart klar til 1. spiltest, men det ER en “distortion.” I øvrigt føler jeg en kontrær fryd ved at skrive et ret Fasta-agtigt scenarie til Viking-Con. Og så er vi slet ikke begyndt at gumle på elefanten i rummet, eller rettere, pingvinen.

 

**

PS: Lad mig lige sige helt klart og tydeligt, at dette her IKKE er brok. Jeg synes at VC scenariekonkurrencen er en forrygende idé, som formentlig er fremragende for rollespillet på VC (og har jeg nævnt at jeg er klam i håndfladerne af bare grådighed efter den præmie?). Og ligeledes Otto og Særimner og alle deres venner. De har blot nogle konsekvenser, som jeg finder interessante.

PPS: Nej, helt seriøst, jeg er virkelig ikke sur!

~ af troelsken på 22. maj 2014.

3 kommentarer to “[Miljøet] Scenarie-konkurrencer former scenarier”

  1. I det mindste er Fiasco, måske, muligvis en smule inspireret af den danske tradition!

    En mulighed er selvfølgelig at sende begge synopser ind til de kære, smukke scenarieansvarlige og lad dem vælge. Eftersom de dog har andre prioriteter end dommerne er det dog ikke sikkert vi vil vælge det der vil give dig de bedste odds. Eller vil vi?

    Fra mit eget perspektiv, havde jeg nok ikke skrevet Mod Stjernene til Viking-Cons konkurrence. Det er for genkendeligt som Fiasco, selv om jeg egentlig også synes der er nogen pænt danske træk i det og er i øvrigt OGSÅ inspireret af AW. Skumring (som “Genesis” egentlig hedder, er ikke lykkedes mig at få Peter til at rette det), derimod, har stadig mekanikken fra Fiasko, men det fylder kun noget i den første fjerde del og derefter er det terningeløst og meget dansk. Der havde jeg taget chancen hvis jeg kunne. Måske fjernet terningerne, som jeg i forvejen overvejede, men ellers skrevet det samme scenarie.

    Og tak for omtalen i øvrigt! Vi kan nok bruge den. Det er som om nogen folk godt kan få hænderne ned over den flybillet.

    • Så er “Skumring” rettet til sit rette navn. Ret skal være ret.

      At der er nogen der kan få hænderne ned over den fly-billet, har jeg personligt svært ved at forstå. Men OK, hvis det betyder at der er nogle som bliver ved med at plyndre amerikanerne uden hæmninger, er det måske meget godt.

      I øvrigt er jeg nu fast besluttet på at sende zombier til VC — for så vidt I vil have dem.

  2. […] og sjov og ballade. Og hvis du synes at en billet til en con i USA som præmie lyder fedt. Det gør jeg! Viking-Con er 10.-12. oktober i København. Bemærk at premiere-scenarier har det nemmere i […]

Skriv et svar

 
